BMW X6 xDrive35d Inleiding

BMW X6 xDrive35d
Bekijk 38 foto's
Door: BV 06-06-2008

BMW heeft in z'n geschiedenis enkele zwarte periodes gekend, maar het afgelopen decennium verandert alles wat de constructeur aanraakt in goud. Het bedrijf houdt er een gedurfde strategie op na en vindt liever nieuwe segmenten uit dan zwaar te moeten investeren in een aanval op rechtstreekse concurrenten. Het merk deed dat met de eerste X5, later met de kleinere X3 en denkt die stunt nu nog een derde maal te kunnen opvoeren. De X6 verenigt de eigenschappen van een SUV met kenmerken die we aan een coupé linken. De X5 mocht je van BMW al geen Sports Utility Vehicle meer noemen. Dat was een Sports Activity Vehicle. En ditmaal zijn de marketingguru's van het bedrijf met de term SAC, of Sports Acitivity Coupé, boven water gekomen.

Op papier heeft de X6 (nog) geen rechtstreekse concurrenten. Maar als je je grote luchtverplaatsers met dynamische rijeigenschappen voor de geest probeert te halen, dan lijkt de Porsche Cayenne een geknipte prooi. Sterker nog, als verderop in de test blijkt dat BMW ook de rijeigenschappen voor mekaar heeft, dan zou dit wel eens de SUV kunnen zijn die de Cayenne altijd getracht heeft te zijn.

Hoewel ze technisch nagenoeg identiek zijn, positioneert BMW de X6 boven de X5. Dat heeft meer met imago dan met productiekosten te maken en omdat een basisversie toch al € 57.750 kost, mag je ervan uitgaan dat BMW stevig langs de kassa passeert. Een X5 met dezelfde motor kost zo'n € 4.000 minder. Een gedetailleerde prijsvergelijking is nagenoeg onmogelijk omdat BMW de X5 en X6 van andere motoren voorziet. In de praktijk heeft de X6 evoluties van de krachtcentrales van de X5 aan boord. Motoren die vaak een gelijke cilinderinhoud hebben, maar meer vermogen leveren en daarom een andere typeaanduiding krijgen. Het gamma bestaat, als we het over de cijfertjes op de kofferklep hebben, over een 35i, 50i, 30d en 35d. Dat zijn allen drieliters, behalve de 50. Dat is een 4.4. Wij opteerden voor de krachtigste dieselversie. Een model dat vanaf € 65.350 in de catalogus staat, maar inclusief toeters en bellen aftikt op € 88.225.

Geef commentaar
comments by Disqus