Dacia Sandero 1.5dCi 4000km ecorun

Inleiding: Dacia Sandero 1.5dCi DUURTEST: 4000km ecorun
Vergroot foto
Door: REDACTIE 04-10-2011

In tijden van, laat ons zeggen, "getemperd economisch optimisme" boekt Dacia uitstekende resultaten. Niet alleen in Oost-Europa maar ook in het Westen. België is geen uitzondering. Je kan de aantrekkingskracht van een relatief ruime vijfdeurs met een compacte, zuinige dieselmotor met een aantrekkelijk prijskaartje niet ontkennen natuurlijk. Maar hoe houdt de (in de door ons geteste uitvoering) amper € 13.085 (Laureate-afwerkingsniveau met Airco en Metaalkleur) zich als je daar ook effectief kilometers mee gaat malen? We gaven de Sandero aan het begin van de zomer een vuurproef om U tegen te zeggen: een ecorit van Brussel naar Valencia en weer terug. Net geen 4.000km.

Twee personen, 50kg bagage en 50l brandstof is de inventaris bij de start. De missie: zo weinig mogelijk verbruiken zonder daarom al te veel toegevingen te doen. En met zo weinig mogelijk stops, om toch tot een realistische gemiddelde snelheid te komen. Maar om de Dacia alle kansen te geven rijden we in Frankrijk steeds 15km/u trager dan de maximumsnelheid en blijft de airco uit. De Route Du Soleil laten we daarom ook -letterlijk- links liggen. De Route Le Meridien is mooier, een stuk minder druk, je betaalt er minder Péage en je rijdt ook eens over het viaduct van Millau wat toch een indrukwekkend kunstwerk is.

Met de eerste lading brandstof halen we in elk geval het objectief. We tanken exact 949.9km na de start. De boordcomputer geeft dan 5,7l/100km maar dat is helemaal niet accuraat. We kunnen 45,69l extra in de tank krijgen en dat komt neer op een verbruiksgemiddelde van 4,81l. Net na die eerste tankbeurt (en na een nacht rust) duiken we Spanje binnen waar de airco wél aan gaat en we voor het eerst tijdens de rit verkeersproblemen tegenkomen. Een dag eerder waren we zelfs probleemloos Parijs door geraakt. Zaken die we cash betalen als we 920,5km verder op de bestemming aankomen. Dan staat ze wijzer van de brandstoftank onder het nulstreepje en kunnen we onze 50l-brandstoftank vullen met 51,05l brandstof. Het komt neer op een verbruiksgemiddelde van 5,54l/100km. Ook hier gaat de boordcomputer weer de mist in.

Op de terugrit enige tijd later, was de boordcomputer een stuk accurater. Dat is te danken aan een software-update in Spanje, maar over de details daarvan komen we in de volgende aflevering terug. Tijdens de verplaatsing van Valencia naar Brussel, volgens dezelfde route, bleeft de airco ditmaal aan en mikten we op de maximaal toegelaten snelheid. Dat leverde een 10km/u hogere gemiddelde snelheid op, maar wordt ook cash betaald aan de pomp. Ditmaal moeten we drie maal bijvullen. Tankbeurt één, na 628,3km gaat er 40,11l in (6,4l/100km). 808,2km verder lust de Sandero 50,08l (6,2l/100km) en omdat de snelheid tijdens de laatste etappe noodgedwongen daalt tanken we 397,7km verder bij de finish nog eens 21,23 met amper 5,34l/100km.

Eigenlijk heeft de Dacia zowel tijdens de heen- als de terugrit een bescheiden dorst geëtaleerd. Dat mag ook wel - officieel verbruikt deze Sandero 4,0l/100km. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van 104gr/km en daardoor kan je de reeds malse aankoopprijs zowaar nog verzachten met een ecokorting van de federale overheid.

Geef commentaar
comments by Disqus