Autosalon van Genève 2003 Daewoo

Daewoo
Bekijk 3 foto's
Door: BV 03-03-2003
De geheel nieuwe Daewoo Nubira beleeft in Genève z’n Europese première. Deze nieuwe middenklasser moet de in het gamma ontstane leegte tussen de Kalos en de nieuwe Evanda, na de pensionering van de Lanos, opvangen. De nieuwe wagen heeft, volgens Daewoo, een eigenzinnige vormgeving die werd ontwikkeld in samenwerking met Italdesign. De wagen is 4,50m lang, 1,72m breed en 1,44m hoog. De lijn wordt gekarakteriseerd door relatief krachtige contouren en scherpe lijnen. De bumpers kunnen aanrijdingen tot een snelheid van 8km/u zonder schade doorstaan. Het interieur is klassiek en elegant, met een tweekleurig dashboard en een klassiek geplaatst instrumentenpaneel met duidelijk ronde klokken. De afwerkingsdetails zijn, afhankelijk van de versie, sportief (metallic zilver) of luxueus (hout).

De veiligheid wordt gewaarborgd door frontale en zijdelingse airbags, ABS en tractiecontrole. Testwerk in Engeland leidde tot een gewijzigde afstelling van het onderstel van deze Daewoo. Die is sportiever en directer en dus beter afgesteld op de Europese smaak. Onder de kap komen twee nieuwe viercilinder benzinemotoren. Een 1.6 met 109pk waarmee de Nubira tot 187km/u snel is en een 1.8 met 122pk die de middenklasser tot 194km/u snel maakt. Bij de transmissies is er keuze uit een handmatig bediende vijfbak of een viertrapsautomaat. In juli zal het model in de Europese showrooms verschijnen.

Een andere publiekstrekker bij Daewoo is de Scope. Een cross-over die de wendbaarheid van een sportwagen en de robuustheid van een terreinwagen moet combineren. Het interieur is optimaal flexibel door een ruime keuze uit beschikbare combinaties. Het studiemodel wordt aangedreven door een 2.5l zescilinder die dwars onder de kap zit. Die heeft een vermogen van 157pk en een maximumkoppel van 245Nm.

De twee kleinste leden van de Daewoo-familie, de Matiz en de recente Kalos, ondergaan op motorisch vlak enkele verbeteringen. Bij de eerste komt een meer verfijnde 1.0l viercilinder met 64pk de huidige 796cc driecilinder met 52pk vervoegen en ook de Kalos ziet het motorenpallet uitgebreid worden. Onder de huidige 1.4l met 83pk komt een 1.2 met 72pk, erboven binden we een 1.4 met 16 cilinderkleppen die met 94pk de meest dynamische uit het aanbod wordt. Bij deze laatste zal, naast de handbak, ook een automatisch schakelende transmissie aangeboden worden.

Geef commentaar
comments by Disqus