Autosalon van Brussel 2012 Lexus

Lexus
Bekijk 16 foto's
Door: BV 05-01-2012

De luxedochter van autogigant Toyota stelt in paleis 8 twee Belgische premières voor. De meeste aandacht gaat uit naar de nieuwe hybride berline van het merk, de GS 450h. Hybrides in het E-segment zijn doorgaans vooral erg ecologisch op papier. Lexus wil daar met de nieuwe GS 450h verandering in brengen, en verkondigt na de finale homologatie een CO2 uitstoot van amper 137gr/km. Het Lexus Hybrid Drive systeem van de tweede generatie combineert een erg zuinige 3,5l V6 benzinemotor met een compacte en watergekoelde elektromotor, die beide de achteras aandrijven. Die V6 maakt gebruik van de Atkinson cyclus technologie en een vernieuwd LexusD-4S branstof injectiesysteem, allemaal uiteraard om er zo weinig mogelijk benzine door te moeten jagen. Het normverbruik zou door dit gouden duo dan ook moeten dalen met 23% tot 5,9 liter per 100km. Niet dat dit van de Lexus een luie loebas maakt, want de beschikbare 343pk duwen de Japanner in een stevige 5,9 seconden naar de honderd op de teller. De topsnelheid is begrensd op 250km/u.

De tweede auto in de schijnwerpers is de al even hybride CT 200h, wiens catalogus uitgebreid wordt met een Sport Line. Deze nieuwe versie onderscheidt zich door verschillende stijlelementen aan het koetswerk en het interieur en geniet van een herwerkte en meer dynamische ophanging. Met een CO2-uitstoot van amper 94 g/km, moet deze variant een dynamische rijervaring bieden zonder daarom aan milieuvriendelijkheid te hoeven inboeten. Tenslotte stellen de Japanners ook een speciale reeks voor van de RX 450h, Allure geheten. Deze versie geniet ook van verschillende aanpassingen, waaronder een nieuwe donkergrijze grille vooraan, verdonkerde koplampen en specifieke 19 inch lichtmetalen velgen. Bovendien biedt dit model ook een uitgebreide uitrusting waaronder een beschermplaat voor- en achteraan en een panoramisch dak voor meer licht en ruimtegevoel in het interieur. Deze speciale reeks wordt aangeboden aan € 59.950.

Geef commentaar
comments by Disqus