Goed voorbereid op autovakantie: alle tips 3. Wat moet wel en mag niet mee

3. Wat moet wel en mag niet mee
Bekijk 32 foto's
Door: BV 21-06-2012

Een aantal veiligheidsattributen moet zich wettelijk verplicht aan boord van elke wagen bevinden. In België zijn er dat vier: een (nog niet verlopen!) brandblusser, een gevarendriehoek, een verbanddoos en één fluorescerend veiligheidsjasje. Eén maar? Jawel, al is het in ieder geval aan te raden om voor elke inzittende een exemplaar te voorzien. In Duitsland heb je er bijvoorbeeld twee nodig, als je met een passagier reist; andere landen zoals Spanje of Italië verwachten dat iedereen die uit de wagen stapt, zo'n vestje draagt. Niet meer dan logisch ook, en voor de prijs moet je het alvast niet laten. Niet elk Europees land is overigens even streng, dus met deze verplichte basisuitrusting zit je al vrij goed. Maar toch kan daar afhankelijk van land tot land nog één en ander bijkomen. Zo dienen brildragers in Zwitserland altijd een reservebril bij te hebben. In Frankrijk dien je vanaf 1 juli 2012 een van het NF keurmerk voorziene alcoholtester aan boord te hebben. Niet dat het gebruik ervan op zich verplicht is, maar kan je geen exemplaar voorleggen bij een wegcontrole, dan riskeer je een boete van € 11. Een wegwerpexemplaar tik je bij elke (Franse) apotheek op de kop voor zo'n € 2, maar er bestaan ook herbruikbare - en uiteraard ook duurdere - elektronische apparaten. De alcohollimiet ligt er net als bij ons en de meeste Europese landen op 0,5 mg/ml (promille); sommige (Oost- en Noord-) Europese landen zijn strenger en andere (UK) wat soepeler.

Bepaalde landen verbieden dan weer het aan boord hebben van bepaalde zaken die in België nog steeds zijn toegestaan. En dan doelen we niet op illegale waar uiteraard, maar op flits-locatieverklikkers in allerlei vormen. Duitsland, Zwitserland, Lichtenstein en alweer Frankrijk doen daar moeilijk over: elk apparaat dat je kan waarschuwen over de plaatsen waar het bliksemt, hoort niet thuis in de wagen. Het kan dan om een specifiek hiertoe gebouwd apparaatje gaan, maar evengoed over je ingebouwd navigatiesysteem, je laptop of je smartphone. De fabrikanten van navigatie- en flits-waarschuwingssoftware blijven echter niet bij de pakken zitten en voeren aanpassingen door waarbij die posities worden heraangeduid als "gevaarlijke zones". En dat mag dan weer wel van de Fransoos. De snelheidslimieten willen al eens verschillen per land én durven ook te wijzigen met de tijd: ga dus zeker even na hoe het zit dit jaar vooraleer je afreist. Hier vind je een (Engelstalig) overzicht bijgehouden door de Europese Commissie.

Naast het wettelijk verplichte - of verboden - kunnen we nog een aantal zaken bedenken die onontbeerlijk zijn ... of zelfs impliciet verplicht zijn, zonder dat het daarom met zoveel woorden gezegd wordt in het verkeersreglement. Neem nu de verlichting. Die moet ten allen tijde functioneren, wat eigenlijk inhoudt dat je maar best een setje reservelampen en zekeringen bij je hebt. Tenzij je een halve dag wil opofferen om er ter plaatse naar op zoek te gaan. Nu is het aanschaffen van een reserve set lampen niet voor elke wagen zo vanzelfsprekend meer. Wagens met LED-verlichting lopen een erg kleine kans om met een kapotte "lamp" geconfronteerd te geraken; eigenaars van auto's met gasontladingslampen ("xenon") laten het vervangen van de lampen in ieder geval aan een specialist over. Die laatste verlichtingstechniek is immers veel complexer (starters van 20.000V, automatische niveauregeling ...) dan conventionele verlichting. Gelukkig hebben gasontladingslampen dan weer wel een veel langere levensduur dan halogeenlampen. Gasontladingslampen kunnen makkelijk 2.500 uur branden, wat ruwweg overeenkomt met een dikke 150.000km op de teller.

Met de wagen in tiptop conditie en alle administratie netjes voor mekaar, ben je nog niet helemaal klaar voor een grote reis. Wordt je onderweg geconfronteerd met materiële tegenslag, dan kan het tijdsverlies en de ermee gepaard gaande stress sterk worden verminderd mits je een aantal onmisbare attributen hebt meegenomen. We overlopen in het volgend hoofdstuk de belangrijkste items die in een goede reiskit niet mogen ontbreken.


Te onthouden: wettelijke veiligheidskit nakijken - één fluohesje per inzittende voorzien - alcoholtester aanschaffen (FR) - flitsverklikkers verwijderen (FR) - setje lampen aanschaffen - setje zekeringen aanschaffen

Geef commentaar
comments by Disqus