Autologo's en hun geschiedenis Rolls-Royce

Rolls-Royce
Vergroot foto
Door: AUTO55 09-10-2013

In 1904 waren ingenieur Henry Royce en de rijke aristocraat Charles Rolls de weinig betrouwbare auto's uit die tijd beu. Als gevolg daarvan richtten beide heren amper twee jaar later een eigen merk op. Rolls-Royce zou de nieuwe maatstaf worden.

Het logo, dat inintieel rode letters bevatte, bestaat uit twee in elkaar gevlochten R'en verwijzend naar de oprichters. Na de dood van Charles Rolls in 1910 werden die letters zwart. Dit was echter niet bedoeld als teken van rouw maar eerder omdat de zwarte letters beter pasten bij de sobere tinten die bij het clientèle zo geliefd waren. De rode kleur werd later weliswaar nog af en toe opgevoerd, maar dan enkel bij speciale series.

En dan is er nog ‘The spirit of ecstasy', ook bekend als ‘The flying lady', die in 1911 voor het eerst bovenop het radiatorrooster mocht plaatsnemen. De sculptuur werd ontworpen door Charles Sykes, die zijn inspiratie haalde uit ‘de overwinning van Samothrake', een beeld uit de Griekse oudheid. De vliegende dame moet het gevoel symboliseren dat bestuurders ervaren wanneer ze met een Rolls onderweg zijn.

Geef commentaar
comments by Disqus