Autologo's en hun geschiedenis Opel

Opel
Vergroot foto
Door: AUTO55 25-09-2013

Net zoals vele andere automerken wijdde de Duitse constructeur zich niet meteen aan het bouwen van auto's maar produceerde Opel vooral motorfietsen en naaimachines. De productie van naaimachines begon in 1858. In dat jaar kregen de initialen van oprichter Adam Opel een centrale plaats in het logo. Naast de vervaardiging van motorfietsen en naaimachines, kwamen daar in 1866 ook nog eens fietsen bij.

Rond 1890 werd het logo volledig opnieuw ontworpen en in 1906 oefende de Art Nouveau-stijl (in Duitsland bekend als de Jugendstil) veel invloed uit op Opels beeldmerk. Dit was echter niet van lange duur. Van 1910 tot 1935 sierde het zogenaamde ‘Opel oog', een embleem dat sterk beïnvloed werd door de Art Déco-beweging, de wagens van het Duitse bedrijf. In die periode werd het bedrijf overgenomen door General Motors. Zeven jaar na de overname, in 1936, maakte de Hindenburg (zeppelin vernoemd naar Paul von Hindenburg, een Duitse veldmaarschalk en later rijkspresident) zijn eerste succesvolle vlucht naar Rio de Janeiro. Deze stad zou Berlijn aflossen als gaststad van de Olympische Spelen in 1940, die tevens gesponsord werden door Opel. Naar aanleiding van het evenement kiest Opel voor de zeppelin als nieuw logo.

In de loop der jaren werd het embleem steeds verder gestileerd. De zeppelin was niet langer relevant en men wilde de banden met Hitler doen vergeten. Opel voegde vervolgens een vleugel toe aan het beeldmerk, wat doet denken aan een raket. In '64 tenslotte kwam de ‘Blitz' (bliksemflits) tevoorschijn, waar sinds '87 enkel nog summiere aanpassingen aan werd doorgevoerd. Zoals in 2002 en in 2009. Sindsdien staat de merknaam in het logo gegraveerd.

Geef commentaar
comments by Disqus