Autosalon van Brussel 2014 SsangYong

SsangYong
Bekijk 23 foto's
Door: BV 27-12-2013

Het Koreaanse SsangYong nestelt zich in Paleis 6 van de Heizel. En terwijl je het merk misschien al te gemakkelijk over het hoofd ziet, valt er toch heel wat nieuws te rapen.

Korando

De middenklasse SUV van SSangYong kwam al in 2010 op de markt, maar werd afgelopen herfst nog op een grondige opfrisbeurt getrakteerd. Die omvat een strakker uiterlijk, aangepaste materialen en enkele onderhuidse wijzigingen. Maar het belangrijkste zal wel de prijsdaling van € 2.000 zijn. De motor is een tweeliter diesel met naar keuze 149 of 175pk.

Rodius

De Rodius stond niet meteen bekend als moeders mooiste. En de generatiewissel zal daar niet veel aan veranderen. Maar de koets werd wel lichter verteerbaar. De Rodius heeft het echter vooral gemunt op klanten die rationele aankoopcriteria hanteren. Zo kan je in het model nog steeds plaats nemen met zeven inzittenden en toch nog een respectabel koffervolume (niet minder dan 875l!) overhouden. En het is nog steeds de enige auto in z'n categorie die je legaal kan omtoveren tot lichte vrachtauto met vijf plaatsen.

Technisch valt het model ook weinig te verwijten. Integendeel - ophanging is geheel onafhankelijk en de aandrijving kan tegen een meerprijs zelfs over de vier wielen geschieden. De motor is dezelfde tweeliter diesel als in de andere wagens van het merk.

SIV-1

SsangYong stuurde zelfs een studiemodel naar Brussel. Op de stand staat de SIV-1 te blinken. Met z'n lengte van 4,50m, breddte van 1,88m en hoogte van 1,64m is ook dat een SUV voor de middenklasse, met scherpe lijnen die hun inspiratie uit de natuur putten. Aan boord vinden we een symmetrisch ogende boorplank en vier kuipzetels, maar die zaken zullen het niet tot serieproductie schoppen. De rest zien we - uiteraard in een aangelengde vorm - over enkele jaren bij de dealer.

Geef commentaar
comments by Disqus