iNEXT: dit is de toekomst volgens BMW

Bekijk 15 foto's
Door: BV 16-09-2018

BMW kijkt in de toekomst met een nieuwe concept car. Die legt de vinger op de belangrijkste trends. In het kort: crossover, elektrisch, autonoom en geconnecteerd.

Geen autobouwer te vinden die meent dat de tijd van analoog rijden niet voorbij is. Misschien is zelfs de tijd van zelf rijden voorbij en kan een computer dat binnenkort beter. De sleutel in het contactslot omdraaien en snel een ommetje maken? Binnenkort is dat voltooid verleden tijd.

Grotendeels autonoom

Opvallend: BMW dicht de iNext geen compleet autonome rijcapaciteiten toe. Niveau vier, wat betekent dat deze cross-over véél zelf doet, maar je niet van deur tot deur brengt. Was het een vliegtuig dat zou er staan dat je zelf moet opstijgen, landen en moeilijke manoeuvres moet uitvoeren. Dat komt wellicht al een pak dichter in de buurt van wat autonoom rijden in de voorzienbare toekomst zal inhouden. De hyperconnectiviteit, zoals de autobouwer het zelf noemt, is er vanzelfsprekend om de inzittenden op hun wenken te bedienen. De auto stelt zich immers op als een assistent die je graag met vanalles en nog wat bijstaat. Hey BMW zeggen is voldoende om hem wakker te maken. Maar er moet ook digitaal gecommuniceerd worden met de voertuigen van andere weggebruikers. Ook daarop slaat de term.

Ease is de aanduiding die de Duitsers gebruiken wanneer de auto de functie van piloot waarneemt. Boost betekent dan weer dat de bestuurder het heft in eigen handen neemt.

Crossover

Aan de zijruiten merk je dat BMW de iNext inpast in dezelfde familie als de i3 en i8. Maar het is, hoe kan het ook anders, een crossover. Eentje die rolt op gigantische 24-duims-velgen en zich verschuilt achter een bijna grotesk uitgewerkte interpretatie van de typische BMW-grille. De elektrische aandrijving - waar voorts geen details over worden prijsgegeven - wordt ook hier in de verf gezet door de typische blauwe koetswerkaccenten. Omwille van de aerodynamica is de grille gesloten, maar BMW vond er toch nog een nut voor: erachter zit het gros van de sensoren gegroepeerd.

Apart interieur

Het interieur is een comfortabele, knusse leefruimte
Het interieur is opgevat als een comfortabele, knusse leefruimte. Dat merk je aan de vormgeving, maar ook aan de materiaalkeuze. Die omvat veel organische materialen zoals hout en een handgeweven stof voor de achterzetel die wel één grote sofa lijkt. Er zit een hoop elektronica aan boord, maar de bedieningselementen ervoor zijn grotendeels onzichtbaar. De grote glazen monitoren die kenmerkend zijn voor dergelijke concepten zijn afwezig en worden vervangen door projectoren die elk oppervlak in een display kunnen veranderen, aangestuurd door uiterst nauwkeurige driedimensionale bewegingssensoren.

De bedieningsorganen (stuur en pedalen) die de bestuurder nodig heeft in Boost-modus, schuiven weg wanneer de Ease-rijmodus wordt geactiveerd.

In 2021 in productie

Na de quasi gelijktijdige introductie van de Jaguar i-Pace, de Mercedes EQC en de Audi E-Tron, voelt BMW vanzelfsprekend de noodzaak om ook met een specifiek voor dat doel ontwikkelde elektrische cross-over op de proppen te komen. Maar de iNext rolt nog niet meteen van de band. Pas over drie jaar. In 2021 mag je hem, in een veel minder futuristische vorm, op de baan verwachten.

Geef commentaar
comments by Disqus