General Motors luisterde met bestuurders mee naar radio

Vergroot foto
Door: BV 27-09-2018

Autogigant General Motors pakte onlangs uit op een reclameconferentie met het feit dat ze vorig jaar maanden lang de radiokeuze van bestuurders en passagiers in 90.000 auto’s hebben gemonitord. In de naam van het vergaren van belangrijke marketinginzichten, natuurlijk.

Experiment

Het gaat om een ‘experiment’ dat werd uitgevoerd van november 2017 tot januari 2018. In principe kwamen 10 miljoen auto’s in aanmerking. Zo veel voertuigen heeft GM rondrijden met 4G aan boord. Alle voertuigen werden geselecteerd in Los Angeles of Chicago.

Door de audiofeeds van de radiozenders te vergelijken, kan General Motors naar eigen zeggen analyseren wanneer en om welke reden iemand van zender veranderde en - minstens zo cruciaal - of ze bijvoorbeeld een reclamespot helemaal hebben beluisterd.

Typecasting

Terloops ontdekte de autogigant nog dat mensen die hetzelfde type auto besturen, ook vaak naar hetzelfde soort radiostation luisteren.

Geef commentaar
comments by Disqus