Redden digitale kleppen de verbrandingsmotor?

Bekijk 5 foto's
Door: BV 25-12-2018

De verbrandingsmotor zit op een dood spoor. Niet omdat de elektrische auto inmiddels zo goed en goedkoop geworden is, dat je doldwaas moet zijn om nog voor benzine of diesel te kiezen. Wél omdat je binnenkort geen andere keuze meer zal hebben. In Europa tenminste.

Het einde van de benzine en diesel

Tegelijk zijn er heel wat specialisten die weigeren om de verbrandingsmotor op te geven. Bosch, dat overigens behoorlijk wat sjoemelsoftwareboter op het hoofd heeft, gaf eerder al aan dat het de diesel erg milieuvriendelijk kon maken. Tegelijk wordt er gewerkt aan digitale cilinderkleppen. Dat is in veel moderne verbrandingsmotoren de laatste nog niet gedigitaliseerde component. En omdat de timing en de openingshoek van cilinderkleppen niet geoptimaliseerd kan worden, draait een motor bijna altijd minder efficiënt dan mogelijk is.

Digitale kleppen

Er zijn bedrijven die experimenteren met individueel aangestuurde kleppen. Er zijn verschillende manieren om dat te doen. Het Britse bedrijf Camcon Auto ontwikkelde een systeem dat via digitaal gestuurde nokkenassen. Daarmee is niet alleen het ogenblik waarop de kleppen openen en sluiten nauwkeurig af te stellen, maar ook hoe ver de kleppen opengaan. De nokkenas kan zelfs halverwege een cyclus stoppen en terugdraaien. Daardoor kan de motor altijd een optimale verbranding verzekeren, bij eender welk lucht-brandstofmengsel.

De installatie van Camcon werd van meet af aan ontwikkeld om op bestaande motoren te passen. Ze is compact en neemt de plaats van een conventioneel kleppendeksel en nokkenas in. De vereiste aanpassingen zijn beperkt.

Wat levert het op?

De IVA-technologie (Intelligent Valve Actuation) is volgens de bedenker in staat om de uitstoot van een conventionele verbrandingsmotor in één klap met 15 à 20% te reduceren. Maar omdat de verbranding optimaler gebeurt, is ze niet alleen schoner. Er wordt ook meer kracht opgewekt. Volgens de bedenkers kan een dieselmotor op die manier bijvoorbeeld zijn CO2-voordeel (een diesel wekt minder CO2 op dan en benzine) behouden, terwijl de andere uitstootwaarden (zoals het gehate NOx) in te dijken zijn tot op het niveau van de beste benzinemotoren.

Natuurlijk heeft de nieuwe technologie een prijs. Details zijn daar niet over geweten. Net zoals onmogelijk is om te voorspellen of en wanneer de technologie wordt opgepikt door autofabrikanten. Maar dat een thermische motor met deze technologie nog steeds goedkoper zal zijn dan een elektrisch aangedreven auto, staat wel vast. Wordt wellicht vervolgd…

Geef commentaar
comments by Disqus