De (vele!) autoschandalen van 2018

Het einde van het jaar, dan worden traditioneel de lijstjes bovengehaald. Het jaareinde mag wat ons betreft ook een echt moment van reflectie bieden. Wat kon er het afgelopen jaar beter in de autosector? Aan schandalen immers geen gebrek. Een overzicht.

Vurige BMW’s

Op de valreep, met nauwelijks nog enkele weken te gaan, liep BMW nog tegen de lamp. Nieuwe BMW’s blijken nogal brandgevoelig. De Duitsers zaten een tijdje met de handen in het haar, maar toen de oorzaak eenmaal gevonden was, werd er opzettelijk getalmd. Dat is tenminste de mening van de Zuid-Koreaanse overheid. Na 40 opgefikte BMW’s (in Zuid-Korea alleen) vonden ze de maat daar vol. $ 10 miljoen boete en een strafonderzoek is het gevolg.

Lees meer 1

Fiat-Chrysler niet veilig volgens EuroNCAP

In 2017 testte het onafhankelijke veiligheidsinstituut EuroNCAP nog eens een Fiat Punto (die toen al een hele tijd op de markt was). Dat leverde meteen de slechtste veiligheidsscore ooit op. Eind 2018 nam de organisatie zowel de Fiat Panda (enkele jaren oud) als de nagelnieuwe Jeep Wrangler op in tests. De resultaten: nul sterren voor de Italiaan en één miezerige ster voor het FCA-product met Amerikaans paspoort. Onbegrijpelijk, vindt het instituut.

Lees meer 2

Niet gehomologeerde VW’s

Volkswagen heeft de afgelopen jaren niet alleen gesjoemeld met diesels, zo blijkt. Het bedrijf verkocht ook pre-seriemodellen en prototypes. Die voldoen niet aan dezelfde normen als seriemodellen (homologatie) en mogen dan ook niet verkocht worden. Maar de Duitsers deden het toch. Jaren aan een stuk. Minstens 6.000 en tot wel 17.000 auto’s die niet voor de handel bestemd waren, zijn toch aan klanten verkocht.

3

Chassisnummerfraude bij Audi

Audi is al sinds 2013 ‘creatief’ met chassisnummers. Volgens de Duitse krant Süddeutsche Zeitung, worden al sinds 2013 in de fabrieken in Ingolstadt en Neckarsulm meerdere voertuigen gemaakt met identieke identificatiegegevens (zoals het chassisnummer). Vanzelfsprekend illegaal. De praktijk lijkt bedoeld om Zuid-Koreaanse milieuwetgeving te omzeilen. De autoriteiten aldaar onderzoeken nog.

4

Carlos Ghosn achter de tralies

De topman van Renault-Nissan-Mitsubishi viert het nieuwe jaar in een Japanse cel. Hij belandde er toen financiële onregelmatigheden aan het licht kwamen. De man, ooit op handen gedragen als de redder van Nissan, zou z’n vergoeding verkeerd gerapporteerd hebben. Een eufemisme dat wil zeggen dat hij met z’n handen in de kas zat. En er is meteen ook beurswetgeving overtreden.

Lees meer 5

De grote mond van Elon Musk

Elon Musk tweet zich wel eens vaker in de problemen. Maar wat achteraf compleet verzonnen tweets bleken over een plan om Tesla weer van de beurs te halen, trok de aandacht van de Securities and Exchange Commission (SEC), de toezichthouder van de Amerikaanse effectenbeurzen. Die oordeelde dat de uitlatingen van Musk neerkwamen op koersmanipulatie. Musk betaalde een boete en was verplicht z’n voorzitterschap van de raad van bestuur van Tesla op te geven.

Lees meer 6

De vuile uitlaat van Nissan

Nissan gaf in juli toe dat het tests op uitlaatemissies voor zijn voertuigen voor de Japanse markt had vervalst. Tenminste 19 modellen waren het voorwerp van die bedrieglijke praktijken. En dat nadat Nissan in 2017 ook al eens moest toegeven dat het al tientallen jaren (!) fraudeerde met de eindcontroles op z’n producten. Dat leidde in 2017 tot een terugroepactie van 1,2 miljoen Nissans op de thuismarkt.

Lees meer 7

Ook Subaru speelt vals

Toyota-dochter Subaru moest in mei van 2018 ook al toegeven dat het knoeide met uitstootcijfers. Testresultaten werden door de medewerkers in de fabriek systematisch aangepast om minder variaties te vertonen. Sinds 2012 gebeurde dat meer dan 900 keer.

Lees meer 8

Een ‘bedrieglijk’ slechte garantie bij Ford

De door Getrag geproduceerde automaat met dubbele koppeling van Ford (geïntroduceerd in 2011), presteert niet zoals verhoopt. Heel wat klanten, vooral van vroege exemplaren, ervoeren trillingen, schokken, abnormaal geluid en een onbetrouwbare werking. Ongelukkig, maar niet illegaal. Tenzij je de schuld onterecht in de schoenen van de bestuurders wil schuiven. De Australische overheid oordeelde dat Ford in de afwikkeling van garantieclaims ‘bedrieglijk’ handelde en gaf meteen een boete van 10 miljoen Australische dollars.

Lees meer 9

Audi-topman in de cel

Audi-topman Rupert Stadler, die in 2007 aan het hoofd van Audi kwam en sinds 2010 deel uitmaakte van de raad van bestuur van de VW Group, spendeerde een groot deel van het jaar in het Duitse cel. Hij werd door het Duitse gerecht in voorlopige hechtenis genomen voor z’n rol in het sjoemelsoftware-schandaal. Jörg Kerner, tot 2011 bij Audi in dienst en daarna verkast naar Porsche, werd in april al opgepakt door de Duitse politie. Bij Audi was hij verantwoordelijk voor “elektronica van motor en transmissie en de sturing (software) ervan”.

Lees meer 10

Honderdduizenden auto’s op woestijnparkings

Volkswagen werd in de nasleep van de dieselgate-affaire verplicht om de TDI’s met sjoemelsoftware terug te kopen van z’n Amerikaanse klanten. Zo’n 350.000 stuks zijn het er. En ze staan op bijna 40 locaties verspreid over heel de VS. Te niksen. Ze zijn onverkoopbaar. En er komen er alleen maar bij. Tegen eind 2019 kan hun aantal oplopen tot een half miljoen stuks. Hele stukken woestijn staan er vol mee.

Lees meer 11

Zelfrijdende auto rijdt dood

In maart was het prijs. Toen reed een zelfrijdende auto, een Volvo van een proefproject van Uber, in Arizona een vrouw op een fiets dood. Uit onderzoek zou blijken dat de software ‘een verkeerde kwalificatie toekende’ aan de hindernis. Dezelfde prioriteit als een overwaaiende plastic zak. Iets waarvoor niet geremd moet worden. Inmiddels hoor je nergens meer dat verkeersdoden verleden tijd zullen zijn wanneer de autonome auto realiteit is.

Lees meer 12

De rokende aapjes van BMW, Mercedes en Volkswagen

2018 was nog maar goed begonnen of het zat al fout. Vooral voor VW. Toen kwam immers aan het licht dat een labo in New Mexico (VS) in 2014 tests had uitgevoerd op levende aapjes. Die werden in luchtdichte kamers uren aan een stuk blootgesteld aan uitlaatgassen. Eerst van een dieselauto, vervolgens van een benzinevoertuig. Het gebruik van levende dieren stuitte op veel protest. Het onderzoek moest uitwijzen dat nieuwe uitlaatfilters ervoor zorgden dat de uitstoot van diesels minder schadelijk werd. De Wereld Gezondheids Organisatie had de uitlaatgassen in 2012 immers gecatalogeerd als kankerverwekkend. Het was een consortium van VW, BMW en Daimler (Mercedes) dat het onderzoek financierde, maar het was vooral VW dat werd geviseerd. De auto die werd gebruikt voor de tests? Een VW Beetle diesel. Jawel, mét sjoemelsoftware.

13

Er komt geen einde aan de Takata-airbaghistorie

Inmiddels is het bestaan van levensgevaarlijke airbags van de Japanse fabrikant Takata al jaren bekend. Sinds 2014 om precies te zijn. De grootste terugroepactie ooit, met meer dan 100 miljoen betrokken auto’s. Niet alleen de toeleverancier, maar ook enkele automerken hebben boter op het hoofd. Onder meer Honda, Nissan en Toyota waren op de hoogte van de slechte werking van de plofkussens, maar bleven ze monteren. We nemen Takata op in deze lijst omdat zelfs vier jaar later, automerken nog altijd auto’s 'ontdekken' die de gevaarlijke airbags aan boord hebben. Begin 2018 moest Toyota in ons land om die reden nog 8.000 auto’s terugroepen.

Lees meer 14
Geef commentaar
comments by Disqus