Overzicht: alle nieuwe auto’s van 2019

2019 wordt een jaar vol nieuwe elektrische auto’s, hybrides, SUVs en sportauto’s. Hier is in alfabetische volgorde een overzicht van al het nieuws (voor zover bekend) dat 2019 te bieden zal hebben.

Audi E-Tron

De Audi E-Tron kregen we al in september van 2018 te zien en druppelt sinds de zomer van de band van de productievestiging in het Belgische Vorst. Maar officieel is hij nog steeds niet gelanceerd. Met z’n 200kWh accu geraakt de uit de kluiten gewassen SUV 400km ver.

Lees meer

Audi Q4

Audi zal eind 2019 z’n SUV-aanbod verder uitbreiden. Op basis van de Q3 komt er een Q4. Het recept wordt vergelijkbaar met dat van de BMW X4 en Mercedes GLC Coupé: een coupé-achtige daklijn. Beschikbare aandrijflijnen zijn wellicht identiek aan die van de Q3.

Audi RS7

De RS7 wordt wellicht de krachtigste Audi ooit. De aandrijflijn zal een 4-liter V8 combineren met een hybride element. Onze gok? 670pk en 850Nm. Je ziet hem tegen het einde van het jaar.

Bentley Flying Spur

Je kijkt naar (een stuk van) de smoel van de in 2018 voorgestelde Bentley Continental GT. Maar die lijnen worden ook weer getransplanteerd op een vierdeurs weerom Flying Spur zal heten. Het MSB-platform van de VW-group biedt 48V elektrificatie, kwestie van de 6-liter W12 die eerst wordt geïntroduceerd wat zuiniger te maken. We verwachten hem rond de zomer.

BMW 1-Reeks

BMW gooit het gekende recept voor de 1-Reeks overboord. De nieuweling krijgt geen achterwielaandrijving meer, maar zal op het voorwielaangedreven onderstel van Mini staan. Net zoals dat ook al voor de BMW X2 (foto) het geval is. Dat moet meer interieurruimte opleveren. Eind 2019 is hij er.

BMW 3-Reeks en 4-Reeks

We reden al met de nieuwe BMW 3-Reeks (zie link hieronder), maar de zakensedan van het bedrijf wordt pas dit jaar gelanceerd. Een break staat ook voor dit jaar op het programma en wellicht brengen de Duitsers later op het jaar ook nog een coupé uit (die weerom het cijfer 4 opgekleefd krijgt). Een nieuwe M3 is pas voor 2020.

Lees meer

BMW 8-Reeks Convertible

De 8 is de opvolger van de BMW 6-Reeks. De afmetingen zijn vrijwel identiek. Dit jaar krijgt de Coupé het gezelschap van een Cabriolet. Die is 100kg zwaarder dan de Coupé en verstopt zich blij slecht weer onder een stoffen afdekkap. Onder de kap maakt onder meer een 4,4l V8 met 530pk het mooie weer. Meer info achter de link.

Lees meer

BMW 8-Serie Gran Coupé

In z’n conceptvorm (foto) kregen we de 8 Grand Coupé al te zien. Eind 2019 wordt hij in z’n definitieve vorm op de klanten losgelaten. Onderstel en Motoren worden gedeeld met de andere versies van de 8-Reeks. Hij wil klanten afsnoepen van onder meer de Porsche Panamera, Mercedes CLS en Audi A7 Sportback.

Lees meer

BMW X6

Aan de buitenzijde zal de X6 het gekende recept volgen: een hoogpoter met een lage daklijn. Onderhuids verandert er meer, want hij verhuist naar het CLAR-onderstel dat ook al de nieuwe 5- en 7-Serie ondersteunt. Verwacht: eind 2019.

BMW X7

De X7 is de grootste BMW ooit. 5,1m lang. De auto is nu al controversieel. Niet enkel omwille van z’n omvang, maar ook omwille van de gigantische grille in de neus. Europa krijgt drie motorversies waaronder een diesel. Hij wordt in de VS gebouwd. Verwacht hem in maart.

Lees meer

BMW Z4

BMW heeft, na een onderbreking van enkele jaren weer een Z4. De tweezitter neemt niet langer de Mercedes SLK in het vizier, maar heeft het nu op de Porsche Boxster gemunt. Vandaar: weg metalen klapdak. Dat is weer in stof. Maar je moet het ook aan het weggedrag voelen. Hij is er begin 2019 en we reden er al mee.

Lees meer

Citroën C5 Aircross

Citroën gaat vol voor de SUV. De stijltaal die het ontwikkelde voor de DS3 Crossback wordt opgeblazen en moet het einde in mineur voor de Citroën C5 doen vergeten. Je kan ‘m wel krijgen met de nieuwe comfortophanging van het merk. Begin 2019 is hij te koop.

DS3 Crossback

Citroën hippe luxemerk DS komt met een nieuwe DS3 Crossback. Die compacte SUV moet de DS3 vervangen en het leven van de Audi Q2 en Mini Countryman zuur maken. Met drie benzine- en één dieselmotor beleeft hij z’n debuut in de lente. Een elektrische variant komt later.

DS7 Crossback E-Tense

DS zal na 2025 alleen nog hybrides of elektrische auto’s verkopen. Niet dat het merk veel keuze heeft, wil het blijven bestaan. De DS7 Crossback E-Tense begint er al vroeg aan. De stopcontacthybride heeft een 13,2kWh lithium-ion-accu aan boord, kan meer dan 50km elektrisch rijden en roept anders wel de hulp in van de 1,6l benzinemotor.

Ferrari 488 Pista Spider

De 488 Pista Spider vouwt z’n hardtop in minder dan een halve minuut weg. Dat trucje weegt 100kg meer dan de gesloten versie, maar in de sprint merk je daar niets van. De 3,9l twin-turbo V8 stuwt de tweezitter nog altijd in 2,9 seconden naar 100km/u. Vanaf begin 2019.

Ford Focus Active

Ford gebruikt de toevoeging ‘Active’ voor conventionele modellen met een stoere aankleding. We hadden zo al een Ka+ en Fiesta gezien en begin 2019 komt er ook een Focus bij. Meer stootvast plastic en een 3cm hogere bodemvrijheid zijn essentiële elementen.

Lees meer

Honda CR-V Hybrid

Honda blijft in ons land ternauwernood overeind. Het merk komt zelfs niet meer voor in de top 20. De Japanners vestigen wat hoop op de CR-V Hybrid. Die middenklasse SUV heeft een tweeliter benzinemotor die wordt bijgestaan door een elektromotor. 180pk en 315Nm is het resultaat.

Hyundai i30 N Fastback

Hyundai kleeft z’n nieuwe sportlabel, dat al op de i30 hatchback hing, vanaf begin 2019 ook op de vijfdeursversie van de i30. Z’n tweeliter wekt naar keuze 250 of 270 (Performance-uitvoering) pk op, maar stuurpret moet net zo belangrijk zijn als de prestaties.

Infiniti QX50

Eigenlijk is het luxemerk van Nissan een complete flop in Europa. Met de QX50, een SUV voor de middenklasse, wil het bedrijf nog maar eens het tij keren. Technisch is hij alvast interessant want hij krijgt een turbo-benzinemotor met variabele compressie onder de kap. Een primeur.

Jeep Cherokee

Hij is niet helemaal nieuw, deze Cherokee. Technisch valt er zelfs geen nieuws te melden, maar hij oogt dankzij een facelift weer wat appetijtelijker. Alle uitvoeringen beschikken voortaan over voetgangerdetectie, noodremhulp en een rijstrookassistent. Begin 2019 al meteen te koop.

Kia ProCeed

De nieuwe Kia ProCeed is niet langer een driedeurs, maar een heuse Shooting Brake. Die moet stilistisch een plaats innemen tussen de vijfdeurs en de conventionele break - die ook bestaat. De ProCeed smaakt wat sportiever dankzij een specifieke afstelling. Onder de kap vind je motoren vanaf dik 110 tot 200pk.

Lees meer

Kia Soul EV

De elektrische Kia Soul is alweer aan z’n derde generatie toe. Hij behoudt z’n karakteristieke uiterlijk. Technisch maakt hij echter een grote stop voorwaarts. De aandrijflijn wordt geleend bij de elektrische Kia e-Niro en is goed voor 204 en 395Nm. 64kWh als accu (in vergelijking met amper 27kWh voor z’n voorganger) moet een rijbereik van meer dan 400km opleveren.

Land Rover Defender

Land Rover introduceert in 2019 eindelijk de nieuwe Defender. Het laatste exemplaar van de vorige generatie liep al begin 2016 van de band. Officieel is er nog weinig geweten, maar het is in elk geval al klaar als pompwater dat de terreinwagen z’n ophanging met starre assen verliest. Het onderstel deelt hij met de jongste Discovery, al zal niet elke variant van de nieuwe Defender even veel technologie aan boord hebben. Z’n uiterlijk wordt flink gemoderniseerd, maar het blijft niettemin relatief hoekig.

Lees meer

Lexus LC F

Lexus plant tegen het eind van het jaar een straffere versie van de LC Coupé. De 4-liter V8 zou wel eens 600pk kunnen opwekken.

Mazda 3

Je zal goed moeten kijken om het verschil te zien, maar Mazda komt dit jaar met een nieuwe 3 op de proppen. Die stond al in Tokio en Los Angeles.

Mercedes B-Klasse

Reeds voorgesteld, maar pas begin 2019 effectief te koop: de nieuwe Mercedes B-Klasse. Vanzelfsprekend gebaseerd op de jongste uitvoering van de A-Klasse. Vijf motoren (drie benzine, twee diesel), een aantrekkelijker koetswerkdesign, meer interieurruimte én standaard een digitaal dashboard moeten de klant verleiden.

Lees meer

Mercedes EQC

Door wat gestuntel bij Audi, was Mercedes zowaar de eerste premium Duitser die een elektrische SUV kon aankondigen. De EQC heeft een 80kWh accuset aan boord en voedt daarmee 400pk en 765Nm sterke elektromotoren. Naar 100 duurt iets meer dan 5 tellen en via een snellader de accu van 10 naar 80% pompen zal minder dan 45 minuten duren. Daarmee kan je dan weer 350km verder rijden.

Mercedes CLA

Op dezelfde A-Klasse baseert Mercedes straks ook een nieuwe CLA. Die komt er pas in de tweede jaarhelft, dus we moeten het nog even stellen met een studie die het licht op de voornaamste stijlelementen liet schijnen. Het resultaat zal voorspelbaar zijn: alle techniek van de A, zij het gehuld in lijnen die verhullen dat het eigenlijk een vierdeurs is.

Mercedes GLA

De A-Klasse die hierboven al twee keer eerder z’n platform aan een afgeleide moest lenen, doet dat hier nog een derde keer voor de kleinste crossover uit het Mercedes-aanbod. De nieuwe GLA (foto: huidige generatie) wordt in de loop van 2019 verwacht.

Mercedes GLB

Mercedes wil het gaatje tussen de GLA en de GLC opvullen met… jawel… een GLB. Die krijgen we pas eind 2019 te zien en erg veel is er niet over bekend. Uit de eerste spionagebeelden zou je wel kunnen afleiden dat hij een hoekiger uiterlijk krijgt dan die twee andere crossovers. Een knipoog naar de G-Klasse wellicht. En daarom misschien eerder een spirituele opvolger van de Mercedes GLK (foto).

Mercedes GLE

De nieuwe ruime SUV van Mercedes is een technisch hoogstandje. Kwestie van de BMW X5 en Audi Q7 zo veel mogelijk klanten te kosten. Een 48V mild-hybridesysteem dat het verbruik doet dalen en ook een indrukwekkende actieve ophanging stuurt (die met 3D-camera’s de weg afspeurt) zijn wat ons betreft de twee indrukwekkendste kenmerken. De GLE biedt nu ook plaats aan zeven inzittenden en dat is voor het eerst.

Lees meer

Mercedes-AMG A 45

De Audi RS3 heeft momenteel net geen 400pk aan boord. En daarom kan je er donder op zeggen dat de potigste A-Klasse net wél 400pk op de vier wielen zal loslaten. De vermogenswedloop weet je wel. De A 45 AMG wordt momenteel klaargestoomd en zal wellicht in de zomer van 2019 losgelaten worden.

Mini EV

Een elektrische Mini wordt tegen het eind van het jaar verwacht. Het is dan 2 jaar geleden dat het merk van de BMW-group de concept voor het model voorstelde op het Autosalon van Frankfurt. Details zijn nog schaars, maar we gaan ervan uit dat hij ruim 300km ver rijdt. Verder dan de jongste BMW i3 in elk geval.

Mitsubishi L200

In 2019 arriveert de grondig vernieuwde Mitsubishi L200 pickup - wereldwijd het tweede best verkopende model van de Japanse autobouwer. De structuur blijft behouden, maar het uiterlijk wordt drastisch bijgeschaafd.

Lees meer

Nissan Juke

De huidige Nissan Juke (foto) staat al sinds 2010 in de catalogus. Hij is met andere woorden dringend aan vervanging toe. Wellicht is dat iets voor de zomer van 2019.

Peugeot 208

Aan de verkoopcijfers van de 208 (foto) kan je niet zien dat het product al een tijd op de markt is. Het blijft de best verkopende Peugeot uit het aanbod. En toch komt er tegen de lente een nieuwe generatie aan. Die zal gebaseerd zijn op een nieuw modulair onderstel dat zowel conventionele verbrandingsmotoren als een elektrische aandrijflijn kan accomoderen. De stijl zal enkele van de best gesmaakte elementen van de 3008, de succes-SUV van het Franse bedrijf, overnemen.

Polestar 1

Eigenlijk is het een Volvo Coupé. Dat kan het uiterlijk niet wegsteken. Pas ter elfder ure werd beslist dat deze in China gebouwde plug-in-hybrid beter de naam van het nog te lanceren hybride- en EV-merk van de groep zou dragen. Als visitekaartje kan het in elk geval wel tellen. 600pk, 1.000Nm en zo’n € 150.000. Aan de fabriek wordt nog steeds gebouwd. Als alles volgens plan verloopt, rollen de eerste exemplaren er dit jaar buiten.

Porsche 911 (992)

Porsche stelde de nieuwe 911 (992) voor op het Autosalon van Los Angeles. Hij is een tikkeltje langer en hoger, heeft op de toerenteller na een digitaal instrumentenbord, en stopt voortaan twee- en vierwielaangedreven versies in dezelfde koets. Drieliter zescilinder turbomotoren met vermogens tussen 370 en 450pk verzekeren de aandrijving. Voorlopig, want er zijn natuurlijk nog een hoop versies op komst. Daaronder ook voor het eerst een stopcontacthybride, al is dat wellicht niet meer voor 2019.

Lees meer

Porsche Cayenne Coupé

Het was altijd al een beetje eigenaardig dat Porsche wel SUVs bouwde, maar de sportiefste versies daarvan, genre BMW X6, negeerde. Daarin komt in de zomer van 2019 verandering. Dan introduceert het sportwagenmerk uit Stuttgart de Cayenne Coupé. (Foto: de jongste Cayenne)

Porsche Taycan

In de herfst wordt de eerste elektrische Porsche een feit. Dat is nog even, maar de orderboeken zijn al open. 600pk, vierwielaandrijving en een sprinttijd van minder dan 4 tellen. De prestaties passen alvast bij een Porsche. Het uiterlijk blijft naar verluidt dicht in de buurt van de Mission E concept (foto).

Range Rover Evoque

De eerste Range Rover Evoque sloeg in als een bom. Het was een veel groter verkoopsucces dan Land Rover ooit durfde dromen. De nieuwe tweede generatie van de Evoque heeft nu de zware taak daar een vervolg aan te breien. Z’n herkenbare styling is verrijkt met inspiratie die van bij de Range Rover Velar afkomstig is en de Evoque werd meteen wat ruimer en praktischer. Alleen de instapversies ontberen een 48V-mild-hybridesysteem en een negentrapsautomaat.

Lees meer

Range Rover Velar SVR

Een SVR-versie heeft de Range Rover Velar nog niet. Eind dit jaar komt daar verandering in. Reken op een 5-liter V8 met compressor en 550pk. Kwestie van mee te kunnen met de Porsche Macan Turbo.

Renault Captur

Al jaren voert de Renault Captur de verkoopstabellen in het segment van de compacte SUVs aan. Maar die is stilaan pensioensgerechtigd. Eind dit jaar komt de tweede generatie van het model. Onder de kap verwachten we nieuwe 1.0 en 1.3l benzinecentrales en in 2020 staat een stopcontacthybride op het programma. Het uiterlijk wordt gezien het succes van de eerste generatie ongetwijfeld een evolutie van die stijl. (Foto: Renault Arkana, voor de Russische markt)

Renault Clio

Op het Autosalon van Genève in maart introduceert Renault naar alle waarschijnlijkheid de nieuwe Clio. Voor het uiterlijk wordt gekeken naar de Renault Symbioz Concept (foto). Hij zal op een evolutie van het huidige platform staan. De gekende verbrandingsmotoren krijgen wellicht het gezelschap van een hybridevariant.

Renault Twingo

De kleine Twingo is dit jaar toe aan een opfrisbeurt. Niks spectaculairs. Nieuwe bumpers en lichtunits, een opgewaardeerd infotainmentysteem en aanpassingen aan de aandrijflijn die een paar cruciale grammetjes schelen aan CO2-afgifte.

Seat Leon

Seat komt in 2019 met een compleet nieuwe Leon op de proppen. Daarvoor wordt andermaal het MQB-onderstel uit de kast gehaald, zij het met een langere wielbasis en het 48V-elektrisch systeem dat in de toekomst de standaard wordt. De driedeursversie sneuvelt.

Seat Tarraco

De Tarraco is de nieuwe grote SUV van Seat. Die is technisch verwant aan de Tiguan Allspace en Skoda Kodiaq, maar is wel een viertal centimeter langer. Aan boord is plaats voor zeven inzittenden. De eerste test vind je achter de link.

Skoda Kodiaq RS

Skoda introduceert helemaal aan het begin van jet jaar de RS-versie van de Kodiaq. Ja, je leest dat goed - een sportieve SUV. Voor de aandrijving zorgt op de koop toe een dieselmotor. 240pk is goed voor een sprint naar 100km/u in 7 tellen. De top blijft steken op 220km/u, maar dat was niettemin voldoende voor een Nürburgringrecord.

Skoda Scala

De Skoda Scala is de nieuwe middenklasser van het merk. Die moet de geflopte Rapid Spaceback doen vergeten. Een moderne lijn en riant ruimte-aanbod worden belangrijke verkoopsargumenten. De Scala meet 4,37m van kop tot staart en er past niet minder dan 467l in de koffer. Onder de kap: een 1.0 of 1.5 benzinemotor of een 1.6 diesel.

Lees meer

Skoda Superb Plugin Hybrid

De derde generatie van de Superb staat sinds 2015 in het aanbod van het Tsjeschische merk. Dit jaar komt er stopcontacthybride bij. Die combineert een 1.5l benzinemotor met een elektromotor voor een systeemvermogen van 240pk. Belangrijker zal evenwel z’n vermogen zijn om ruim 60km louter elektrisch af te leggen.

Skoda Vision X

Halverwege het jaar verwachten we de productieversie van deze concept car. Die moet zich in het aanbod van het bedrijf nestelen order de Kodiaq en Karoq. Noem het gerust het zustermodel voor van de VW T-Roc en Seat Arona.

SsangYong e-SIV

Dit jaar vervangt SsangYong de Korando. Het nieuwe model werd voorafgegaan door de e-SIV concept (foto). Die was in 2018 te zien op het Autosalon van Genève. Z’n afmetingen (4,46m lang, 1,87m breed en 1,63m hoog) verklappen alleszins dat de nieuwe Korando een tikkeltje groter wordt. De e-SIV was een plugin-hybrid, maar of je die meteen bij de lancering mag verwachten is koffiedik kijken.

Tesla Model 3

Eigenlijk opende Tesla de orderboeken voor de compacte Model 3 net voor de jaarwisseling, maar omdat leveringen op het oude continent pas in 2019 aanvangen, nemen de EV toch nog op in deze lijst. In eerste instantie kan je kiezen uit twee versies, beiden met twee motoren (Dual Motor): Performance (530km bereik, 0-100 in 3,5s, top: 250km/u) of Long Range (544km bereik, 0-100 in 4,8s, top: 233km/u). Ondanks eerdere beloften zijn ze erg prijzig.

Toyota Camry

Toyota trapte de verouderde Avensis uit het gamma. Een opvolger heeft die speciaal voor Europa ontwikkelde ruime middenklasser niet. Daarom wordt de Camry voortaan weer op de boot gezet. Die is wat groter dan de Avensis en heeft een hybride aandrijflijn.

Lees meer

Toyota Corolla

Gestuntel bij Toyota, want eerst voorgesteld als de nieuwe Auris om vervolgens toch weer de naam Corolla op de kofferklep te krijgen. Alsof je dat niet ziet aankomen. Hij bestaat als vijfdeurs en break (Touring Sports). Je kan een 1.2l benzine krijgen of twee hybrides. De slapste laat zich paren aan een 1.8l benzine. Wil je meer vermogen dan heb je een combinatie met een tweeliter. Diesels zijn niet meer van de partij, waardoor kilometervreters in de kou blijven staan.

Toyota RAV4

De nieuwe Toyota RAV4 staat zowaar op hetzelfde onderstel als de Prius. Een grotere bodemvrijheid en andere bumpers moeten ervoor zorgen dat de terreinwaardigheid verbetert (als je tenminste het platform waarop het is gebouwd negeert). Voor vierwielaandrijving (wellicht alleen op de topversies) wordt een elektromotor op de achteras ingeschakeld. Diesels ontberen ook hier in het aanbod.

Toyota Supra

In januari stelt Toyota de nieuwe Supra voor, met een uiterlijk dat gebaseerd is op FT-1-concept car uit 2014. De techniek wordt gedeeld met de Z4. Het was BMW dat instond voor de ontwikkeling.

Lees meer

Opel Astra

De Opel Astra gaat z’n vierde jaar in. En dan is het zo stilaan tijd voor een facelift. Makkelijk krijgt de Duitser het in geen geval. Er is inmiddels een nieuwe Focus en de Golf wordt in de loop van 2019 ook vervangen door een compleet nieuwe uitvoering. Een pittige variant zou het imago vooruit kunnen helpen. Er wordt gefluisterd over een Astra GSi met de 2-liter turbo van de Insignia GSi.

Opel Corsa

Wat Opel verkocht als een generatiewissel van de Corsa was eigenlijk een ver doorgedreven facelift (foto). Allemaal nieuwe koetswerkpanelen, maar geen structurele wijzigingen. De nieuwe Corsa zal dat compenseren, want die maakt de overstap van een GM-bodemplaat naar een platform van PSA. Hij zal heel wat gemeen hebben met de nieuwe Peugeot 208, met inbegrip van de komst van een geheel elektrische variant. Die laatste is wellicht pas voor 2020.

Volkswagen Arteon Shooting Brake

De Arteon moet met z’n coupé-lijnen nu al mensen naar het merk lokken die een Passat wat te saai vinden. Eind 2019 komt er nog een variant bij voor wie zo’n conventionele break maar niets vindt en toch een beetje extra ruimte wil: de Arteon Shooting Brake. Onderhuids vinden we nog steeds het MQB-onderstel terug, maar er wordt gezegd dat die bodemstructuur voor het eerst een zescilinder ingepast zou krijgen. Afwachten…

Volkswagen Golf MK8

In de zomer gaat de nieuwe, achtste generatie, van de Golf in productie. Die wordt langer en breder dan het huidige model. Z’n lijnenspel zal evolueren, maar zoals traditioneel het geval is, hoef je geen revolutionair uiterlijk te verwachten. Hij zal wel weer met meer technologie uitpakken dan z’n segmentgenoten. Wellicht kan hij in bepaalde omstandigheden zelf rijden, krijgt hij een compleet digitaal dashboard en etaleert hij nieuwe veiligheidsnufjes. Naast conventionele motoren zal hij ook met een hybride en plugin-hybride aandrijflijn verkrijgbaar zijn. Een nieuwe elektrische Golf komt er echter niet. Die fakkel wordt overgenomen door de VW I.D. hatchback.

Volkswagen Neo

Of hij nu Neo of I.D. heet, doet er weinig toe. Eind 2019 lanceert Volkswagen z’n langverwachte elektrische modelrij. De productieversie van de I.D. bijt de spits af. Een hatchback voor de middenklasse met een verwachte vanafprijs van € 30.000. Ten tijde van de concept car werd nog een actieradius van zo’n 600km beloofd.

Volvo S60

Eigenlijk presenteerde Volvo de S60 al halverwege 2018, maar de sedan die zowel stijlelementen van de eerder voorgestelde V60 en S90 incorporeert, moet in Europa nog aan z’n carrière beginnen. Opmerkelijk: hoewel diesels bij ons nog steeds de helft van de verkoop in het segment uitmaken, zal die aandrijfoptie niet aangeboden worden.

Geef commentaar
comments by Disqus