Porsche Cayman GT4 Clubsport met zescilinder boxer

Bekijk 13 foto's
Door: BV 04-01-2019

Porsche’s eerste nieuws van 2019 is de nieuwe versie van de Cayman GT4 Clubsport. Dit is de circuitversie, maar het is ook een goede indicatie van wat de toekomstige Cayman GT4 zal zijn. Daar kan je wel gewoon mee de baan op.

Het koetswerk van de GT4 Clubsport is opgetrokken uit een materiaal dat gebruik maakt van natuurlijke vezels. Vergelijk het met koolstofvezel, maar goedkoper. Onder meer de deuren en de achtervleugel worden erin vervaardigd. Een primeur voor een competitiemodel. Staal en aluminium worden voor de andere gebruikt. Het resultaat is een scherp gewicht. De weegschaal wijst slechts 1.320kg aan.

Atmosferische zescilinder

De Cayman GT4 komt er in twee versies. De eerste heet Trackday en richt zich vooral op amateurracers. De tweede heet Competition en wil meer ervaren racers bedienen.

Beide versies beschikken over identiek dezelfde motor. Dat is een 3,8l zescilinder boxermotor. In essentie dezelfde als de vorige versie van de GT4 aandrijft (terwijl de 718 Cayman er tot heden alleen is meet een geblazen viercilinder boxer). En daarvoor, de 911. Hij krijgt er ten aanzien van zijn voorganger 40pk bij en stelt nu 425pk en 425Nm ter beschikking. Wellicht verbetert dat de prestaties verder aan, maar Porsche heeft die nog niet onthuld.

Het is een zestrapsautomaat met dubbele koppeling die de paarden op de achteras loslaat. Daar helpt een zelfsperrend differentieel met het mennen. De ophanging is afkomstig van de 911 GT3 Cup en daar heeft ook het remsysteem met stalen schijven met een diameter van 380mm één en ander meer gemeen.

Alleen de essentie

Beide varianten ontberen het gros van de interieuraankleding en hebben een kuipzetel en een zespuntsgordel. Als Trackday behoudt de GT4 Clubsport elektronische veiligheidssystemen, maar je kan ze wel uitschakelen. Airconditioning, een noodluik in het dak en een adequate brandblusser zijn er ook. De Competition heeft dan weer een brandstoftank van 115 in plaats van 80 liter, een regelbare remkrachtverdeler, een verwijderbaar stuurwiel, een ingebouwde hydraulische krik en een automatisch brandblussysteem.

De orderboeken zijn meteen open. De Trackday is met z’n prijs van € 134.000 de goedkoopste. De Competition kost € 23.000 meer.

Geef commentaar
comments by Disqus