Nog twee jaar wachten op BMW iNext

Bekijk 4 foto's
Door: BV 05-02-2019

De BMW i3 en i8 waren slechts opwarmertjes. De eerste serieuze EV van BMW wordt deze iNext (voorlopige benaming). Dat is een grote SUV. Dat lijkt zo te moeten, kijk maar naar Mercedes en Audi.

Even leek het er op dat het submerk i van BMW zo ongeveer gelijke tred zou houden met Tesla. Maar terwijl de Model S en Model X het pad effenden, raakten de hierboven reeds vermeldde i’s snel na hun lancering in de vergetelheid. Inmiddels wordt BMW links en rechts voorbij gestoken in de race om de elektrische auto. Jaguar heeft de I-Pace, Audi de E-Tron en Mercedes de EQC. Deze BMW komt pas in de loop van 2021. En om niet helemaal werkloos op de bank te zitten, staat het merk nu vanaf de zijlijn te roepen. Hopend dat het niet opvalt dat het op achterstand is gespeeld, wellicht.

De iNext moet zo snel mogelijk klaar zijn. Hopelijk zijn er enkele klanten die op hun portefeuille blijven zitten en hun centen niet bij de concurrentie gaan spenderen. Uitpakken met de definitieve vorm van het product kan natuurlijk nog niet, maar misschien is een foto van een gecamoufleerd exemplaar genoeg om geduld op te wekken.

Z’n koetswerkvorm heeft de iNext alvast mee. Hij lijkt ongeveer zo groot als een X5. BMW doet erg hoogdravend over de synergie tussen aandrijflijn, onderstel en wielophanging in combinatie met de nieuwste ontwikkelingen op gebied van autonoom rijden en intelligente connectiviteit.

Momenteel ondergaan prototypes van de iNext de laatste praktijktests op de besneeuwde wegen en bevroren meren in de omgeving van Arjeplog, nabij de poolcirkel. Bij die tests spelen lage temperaturen en minimale grip een belangrijke rol, want een horde die vooral overwonnen moet worden is de invloed van kou op met name de elektromotor, de hoogspanningsaccu en het koelsysteem van een EV. 

De testingenieurs hechten naar eigen zeggen ook bijzonder belang aan het eDrive-energiemanagement. Zo wordt onder meer geanalyseerd welke effecten de extreem lage temperaturen hebben op het opladen van de batterij, hoe de elektriciteit naar de elektromotor komt, hoe het elektrische systeem voorzien wordt van stroom en hoe de verwarming en de airconditioning reageren op de omstandigheden.


Ook de systemen die zorgen voor de vermogensoverdracht en regeling van de wielophanging worden veel zwaarder op de proef gesteld dan in het dagelijks verkeer en onder meer gebruikelijke klimatologische omstandigheden. Of het genoeg is om van BMW i weer het beoogde vooruitstrevende EV-merk te maken? Dat is weer iets anders.

Geef commentaar
comments by Disqus