Diesel is sneller: Audi SQ5

Bekijk 18 foto's
Door: BV 22-02-2019

Audi had toch al een SQ5 voorgesteld? Wel ja, maar die liep op benzine. De versie die nu wordt voorgesteld gebruikt zware brandstof. Met TDI op de kofferklep is die zowaar nog krachtiger.

Net als zijn voorganger beschikt de SQ5 TDI andermaal om een zescilinder. Die is uitgerust met een elektrische compressor en een mild-hybridesysteem. Dat eerste zorgt ervoor een bescheiden hoeveelheid diesel in een grote afstand kan omgezet worden. Met niet meer dan 6,8l/100km geraak je 100km ver. Dat is 177g/km aan CO2.

Koppelbeul

De elektrische drukvoeding zorgt dan weer voor flink wat meer vermogen en een dikke schel strekkracht. In het totaal is dat zo maar eventjes 347pk en 700Nm. Daarmee trek je straatstenen uit de grond. De middenklasse SUV lanceert zich in amper 5,1 seconde naar 100km/u en moet elektronisch aan de teugel gehouden worden bij 250km/u.

Aandrijflijn

Niets van het bovenstaande zou lukken, mocht de SQ5 quattro-vierwielaandrijving of een automaat met twee koppelingen en 8 verzetten ontberen. Audi zegt ook hier weer dat de integraalaandrijving een voorkeur heeft voor de achterwielen, maar gezien de spreiding variabel is en tot 70% naar de voorwielen kan sturen, zijn conclusies op vlak van weggedrag voorbarig. Je kan wellicht meer afleiden uit (optionele) de aanwezigheid van slimme differentiëlen die ervoor zorgen dat de neus altijd de richting volgt die je met het stuur aangeeft. Je kan ook Dynamic Steering uit de optielijst plukken, al raden we dat niet aan. Op papier is een systeem dat de overbrengingsverhouding van het stuur aanpast aan de gereden snelheid en de stuurhoek aantrekkelijk, maar in de praktijk betekent het vooral dat je nooit goed op voorhand weet wat je auto gaat doen.

De Audi SQ5 TDI debuteert in Genève, op het Autosalon aldaar.

Geef commentaar
comments by Disqus