Plus Six is de eerste nieuwe Morgan in 19 jaar

Bekijk 18 foto's
Door: BV 05-03-2019

Het Britse Morgan is een buitenbeentje. Niet alleen omwille van z’n vormgeving of z’n traditionele constructiematerialen. Je merkt het ook aan het gezapige tempo waarop ze nieuwe modellen voorstellen. De laatste nieuwe Morgan was de Aero 8. Die is inmiddels 19 jaar op de markt.

Downsizing

Plus Six is de riant gemotoriseerde versie binnen het Morgan-aanbod. Maar ook hier sijpelt downsizing door. De achtcilinder uit z’n voorganger (de Plus 8) wordt vervangen door een zes-in-lijn. Het gaat om de B58 BMW-motor. Een drieliter zes-in-lijn met drukvoeding die onder meer dienstdoet in de BMW Z4 (zie test hier) en de Toyota Supra.

Hout en aluminium zijn nog steeds de materialen die gebruikt worden voor het onderstel. En zonder dak en met lichtgewicht koetswerkpanelen, levert dat ook nog eens een erg bescheiden totaalgewicht op. Amper 1.075kg zet de Morgan op de weegschaal. Achttrapsautomaat van fabrikant ZF incluis. Dan heb je aan 335pk en 500Nm genoeg voor een honderdsprint van 4,2 seconden en een top van 267km/u.

Twee rijmodi

De Morgan Plus Six biedt twee verschillende rijmodi, maar die veranderen alleen de reactiesnelheid op de pedalen. Er is immers weinig meer dat Morgan via bits en bytes laat verlopen. Hier geen slimme differentiëlen of gestuurde ophanging. Het is wat het is.

Dat geldt ook voor de binnenkant. De Britten zijn gevoelig voor de kwaliteit van het leder en de met de hand bewerkte houten oppervlakken. Maar schermdiameters en apps en zo? Nee, daarvoor ben je aan het verkeerde adres. Het is zo traditioneel dat die BMW-hendel voor de bediening van de automaat er echt niet in past.

Morgan verwacht jaarlijks zo’n 300 stuks van de Plus Six te bouwen. Ze zullen bijna € 90.000 per stuk kosten.

Geef commentaar
comments by Disqus