Deze Land Rover Series IIA is helemaal perfect

Bekijk 35 foto's
Door: BV 31-03-2019

Land Rover z’n Defender staat op non-actief. Niet voor lang meer trouwens, want eind dit jaar komt er eindelijk een nieuwe generatie. De laatste Defender liep al in 2016 van de band. Het heeft er intussen alle schijn van dat de nieuweling niet dezelfde compromisloze, ruige machine wordt als weleer. Enigszins hoekig, ja, dat blijkt al uit spionagefoto’s. Het nieuwe model is niet alleen gespot op modderpaden en ijspistes, maar nota bene ook al op de Nürburgring. Niet de natuurlijk biotoop van de gepensioneerde generatie. En voorheen zou het ook ondenkbaar geweest zijn dat Land Rover z’n opperterreinploeteraar voor testen naar eender welk circuit zou verwijzen. De tijden veranderen.

Land Rover Series IIA

Liefhebbers van het originele recept hoeven nog niet meteen te wanhopen. Er zijn voldoende bedrijven die raad weten met de modellen die vanaf het einde van de jaren veertig te koop waren. Er zijn restomods voor wie meer vermogen en technologie wil en er zijn natuurlijk ook restauratiebedrijven. Niet al die specialisten zitten in het VK. Zelfs in Amerika, waar de Defender en de Series-voorlopers veel minder lang te koop waren (je kan er wel probleemloos auto's van 25 jaar oud invoeren), zitten er specialisten die uitstekend werk leveren. Zoals deze Land Rover Series IIA uit 1971. Helemaal gerestaureerd door het in St.Louis gevestigde Classic Car Studio.

Grondige restauratie

De gehele aandrijflijn, ophanging, veren en de 2,25l grote benzinemotor zijn herbouwd. De kabelboom (lang niet zo ingewikkeld bij dergelijke modellen) is ook nieuw. En hoewel het ging om een exemplaar met een lage kilometerstand (niet eens 25.000km) werd ook het koetswerk helemaal vernieuwd. Er is zelfs gedacht aan comfort. Hoewel verluchting bij een Land Rover Series géén enkel probleem was, kon je wel wat verzuchten bij de verwarming. Destijds werd dat opgelost met een hulpverwarming. Van Smiths bijvoorbeeld. Ook hier aanwezig.

Schrik voor een lekke band?

Bij een Defender of een Series had je heel wat keuze over de positionering van je reservewiel. Dat kon op de motorkap, in de cabine, aan de achterdeur of op een bagagedrager. Wie dit exemplaar kiest, kan het allemaal. Er is plaats voor 5 reservewielen. Ook leuk om weten: de rode lak was ook de originele kleur. En die was best zeldzaam. De meeste exemplaren werden in groen, grijs of zandkleur geleverd.

Geef commentaar
comments by Disqus