Eigenzinnige Bollinger B1 & B2 klaar voor productie

Bekijk 20 foto's
Door: BV 28-09-2019

In Europa kan je pickups relatief makkelijk over het hoofd zien in de statistieken. In de VS en Canada niet. De Ford F-150 is in grote delen van - hoofdzakelijk - centraal en Zuidelijk Amerika zelfs de meest verkochte vierwieler. Nogal wat start-ups zien daarom wat in een elektrische pick-up. Tesla werkt er aan, Rivian ook en uit Canada komt dit Bollinger. Welk bedrijf het verste staat, is moeilijk in te schatten. Rivian toonde op het Autosalon van Los Angeles, in november van vorig jaar al prototypes. Maar Bollinger toont nu van z’n conventionele truck B1 en de pickup B2 zogeheten beta-prototypes. Die zijn zo goed als productierijp.

Lekker vierkant

De eerste ontwerpen van Bollinger waren te hoekig om prettig om rijden te zijn. Windruis vormde naar verluidt een groot probleem. Maar deze verschillende koetswerkpanelen vormen bij deze nieuwe versies niet langer een hoek van precies 90 graden. De opbouw geschiedde geheel in aluminium en de koets wordt gerevetteerd. Net zoals bij de Land Rover Defender. De oude dan - niet de nieuwe.

Aan vermogen ontbeert het beide varianten niet. De aandrijflijn houdt 630pk en 905NM achter de hand en wordt gekoppeld aan een 120kWh accupakket. De autonomie geeft Bollinger nog niet prijs, maar er wordt op meer dan 300km gemikt. De prestaties worden wel verkondigd: de top wordt afgeregeld op 160km/u, maar voor de 100km/u-barrière heb je maar 4,5 tellen nodig.

Handig, zo'n elektrische auto

De twee versies willen vooral capabel overkomen. Er wordt in de mid-west namelijk echt nog gesleurd en gesleept met dit soort van auto’s. Aan de trekhaak verdragen de Bollingers een aardige 3,4 ton. Aan boord kan meer dan 2,3 ton - uitzonderlijk veel. De bodemvrijheid is erg groot en de pickup heeft een laadbedlengte van 1,7 meter. Maar het best van al: de ontwerpers profiteerden van de unieke elektrische architectuur en maken doorlaadopeningen die van de voor- tot de achterbumper lopen. Dat kan dus niet bij een auto met een verbrandingsmotor.

Eigenlijk hoorde de B1 tegen het eind van het jaar in productie te zijn, maar het lijkt er niet op dat Bollinger dat haalt. Het merk belooft meer nieuws de komende maanden.

Geef commentaar
comments by Disqus