Oostenrijk: helft minder ongelukken door verhoging maximumsnelheid naar 140

Vergroot foto
Door: BV 21-11-2019

Sinds de zomer van 2018 experimenteert de Oostenrijkse snelwegbeheerder met een snelheidsbeperking die is opgetrokken tot 140km/u. Op verschillende snelwegen mag overdag (tussen 5 en 22u) harder gereden worden dan er tot op heden gebruikelijk was. Dat is zo op de Westautobahn, de snelweg die Wenen, Linz en Salzburg met elkaar verbindt.

Spectaculaire daling van het aantal ongevallen

Er werd gestart met een stuk snelweg van slechts 8km lang, maar inmiddels werd de maximumsnelheid al op 120km autostrade verhoogd naar 140km/u. Dat gebeurde op stukken zonder knooppunten en met geen of weinig op- en afritten.

Snelwegbeheerder Asfinag maakte de resultaten van de test bekend. Die zijn op z’n minst verrassend te noemen. Al bij een eerste evaluatie noteerde de overheid er een drastische daling van het aantal ongevallen. Op een specifiek stuk snelweg gebeurden er in 2018 4 ongelukken terwijl dat er in 2017 en 2016 telkens 17 waren. Een daling van meer dan 75 procent. Uiteindelijk blijft de balans op dat vlak opvallend positief. Het aantal incidenten bedraagt er nog minder dan de helft.

Nauwelijks meer stikstof en CO2

Op de testsegmenten van het ‘Tempo 140’-project verbeterde de doorstroming en verlaagde de filedruk. Asfinag becijferde dat mede daardoor de stikstofuitstoot van het transport over de snelweg niet of nauwelijks toenam. Pessimistische cijfers hebben het over een toename van één à twee procent. Er is een soortgelijke toename van de CO2-emissies, maar die wordt door de overheid gecatalogeerd als ‘te verwaarlozen’. Milieuorganisatie Greenpeace trekt die berekeningen in twijfel en is tegen het project gekant.

Proefproject gaat door

De Oostenrijkse regering besliste in elk geval om het proefproject verder te laten lopen en onderzoekt of het kan uitgebreid worden. Daarvoor worden meer stukken snelweg geanalyseerd. Eerder, in 2008, deed Oostenrijk ook al een testproject met een maximumsnelheid van 160km/u: ‘Tempo 160’. Ook daarvan waren de resultaten positief. Het project werd echter na een regeringswissel, naar verluidt om politieke redenen, afgevoerd.

Geef commentaar
comments by Disqus