Gent klaar voor invoering lage-emissiezone (LEZ)

Vergroot foto
Door: BV 25-12-2019

De stad Gent is klaar voor de invoering van de lage-emissiezone (LEZ) op 1 januari 2020. Vanaf dan zijn diesels tot en met euronorm 4 en benzines tot en met euronorm 2 niet langer welkom. Dat is een maatregel om de luchtkwaliteit er te verbeteren.

Zoneborden en slimme camera’s staan klaar

Gent zegt klaar te zijn voor de invoering van de lage-emissieozne. De zoneborden staan klaar op de grote en kleine invalswegen op de stadsring en de camera’s met nummerplaatherkenning zijn intussen geïnstalleerd. Voorlopig zijn de borden nog afgedekt, maar op vrijdag 3 januari worden ze zichtbaar.

Gedoogperiode van één maand

Hoewel de lage-emissiezone op 1 januari in voegen treedt, hoeven overtreders de eerste maand nog niets te vrezen. In januari worden enkel waarschuwingsbrieven verstuurd. Vanaf 1 februari zullen dan effectief bekeuringen uitgeschreven worden. Wie dan nog Gent binnenrijdt met een te vervuilende auto krijgt een retributie van 150 euro in de bus.

Niet gebruiksvriendelijk voor buitenlanders

Wie een auto bezit die voldoet aan beperkingen van de LEZ-zone, hoeft z’n voertuig niet te registreren. Dat geldt evenwel niet voor buitenlanders. Die moeten allemaal hun voertuig aanmelden, of het nu voldoet of niet. De stad Gent heeft immers geen toegang tot de databanken van andere landen.

Betaalde toegang nu al succesvol

Net als in Antwerpen kunnen te vervuilende voertuigen via dagpassen nog een beperkt aantal toegangen kopen. En voor een dieselwagen met euronorm 4 kan je nog tot eind 2024 een tijdelijke toelating kopen die 25 euro per week kost of tot 345 euro per jaar. De stad heeft inmiddels al meer dan 7.500 aanvragen voor een tijdelijke toelating ontvangen en er al 1.500 goedgekeurd. De stad Gent heeft een team van 8 mensen in dienst om de aanvragen te bekijken. Of de lucht er properder door wordt, is onder specialisten nog steeds voorwerp van discussie, maar het positieve gevolg voor de stadskas lijkt nu al verzekerd.

Geef commentaar
comments by Disqus