Abonnement betalen voor verwarmde zetels? BMW denkt eraan.

Vergroot foto
Door: BV 06-07-2020

Nu de autosector digitaliseert, hoopt het op nieuwe inkomstenstromen. De zelfrijdende auto, voorlopig nog een verhaal dat weinig vruchten baart, dankt daar bijna alle interesse van autofabrikanten aan. Die hopen immers dat je je tijd aan boord dan niet langer doorbrengt met staren naar verkeer, maar met shoppen, muziek luisteren en films kijken. Allemaal met een percentje voor de fabrikant. Dat digitale luik is inmiddels ook een propagandapunt voor automerken. Er wordt in de directiezalen van motorgiganten al jaren jaloers gekeken naar de verdienmodellen van de technologiegiganten. En de aandelenkoers (lees: valorisatie) wekt zo mogelijk nog meer afgunst op. Iedereen op de digitale trein dus.

Auto’s moeten elke maand geld kosten

Het probleem: de schoen wringt. Want zo’n automerk bouwt en verkoopt immers een pakket waarin al een hele hoop functies horen te zitten. De bollebozen op de marketingdiensten van nogal wat premiummerken piekeren zich inmiddels suf. Hoe verdien je meer dan één keer centen aan een auto? Hoe enkele van die oplossingen eruit zullen zien, wordt echter stilaan duidelijk. Er wordt gewerkt aan verandering. Maar niet alle verandering is verbetering.

Kies extra’s in een app

Bij Volkswagen hoorden we eerder al dat wanneer lichtunits in de toekomst (vooral achteraan) eigenlijk gewoon geavanceerde schermen zijn, je in een app tegen betaling een ander design zal kunnen kiezen. Andere aardigheidjes gaat om nieuwe softwareversies. Een cruise control die na een software-update plots rekening kan houden met bochten. Nu heeft je auto het wél, of niet. In de toekomst is het mogelijk dat je zou kunnen upgraden tegen betaling of kan blijven rondrijden met je minder functionele auto.

BMW denkt aan abonnementen voor specifieke functies

Bij BMW denkt men inmiddels verder op dezelfde lijn. Daar is op officieel beeldmateriaal zelfs al te zien dat BMW het niet heeft over software 'updates' maar over 'upgrades'. Men wil er werken met abonnementen voor functies. Maar, zo lees je tussen de regels van persinformatie, die zouden er ook kunnen komen voor basiszaken. Items die gebruik maken specifieke voorzieningen in de auto, zoals zetelverwarming bijvoorbeeld. De Duitsers spelen met de idee om die eenvoudigweg in elke auto in te bouwen, maar ze pas te activeren wanneer de klant er ook een abonnement op neemt.

Nog een tweede keer langs de kassa…

With Remote Software Upgrade, BMW also offers its customers maximum flexibility and security when booking optional extras at a later date – regardless of whether the vehicle is new or used.

De marketingjongens geven aan alles een positieve draai - daar dienen ze tenslotte voor. Verkoop je je auto door, dan moet de volgende klant natuurlijk ook weer het abonnement nemen. Door de molen van de spindokters gedraaid klinkt dat als volgt: wordt de auto doorverkocht dan kan de nieuwe eigenaar die auto opnieuw helemaal op z’n persoonlijke smaak afstemmen. De praktijk is niet nieuw. Tesla kwam al onder vuur te liggen omdat het bij tweedehandswagens functies zou uitschakelen waar de eerste eigenaar al voor betaalde.

Betaal voor digitale diensten bij je auto

BMW already offers its customers digital services and additional vehicle functions in the form of digital after-sales, some of which are deeply embedded in the vehicle’s software. Currently available examples of these services are the High Beam Assistant, Active Cruise Control (ACC) driver assistance system with Stop & Go function, BMW Driver Recorder, BMW IconicSounds Sport, and Adaptive M Suspension (the offer may vary in individual markets). In the near future, additional functions will be added that can access the vehicle’s existing hardware and software, such as certain comfort functions or driver assistance systems.

In addition, BMW will offer an even greater degree of flexibility in terms of booking periods in the future. Customers will benefit in advance from the opportunity to try out the products for a trial period of one month, after which they can book the respective service for one or three years.

With the option of subsequently booking additional vehicle functions via the ConnectedDrive Store, BMW is strengthening selection and personalisation for customers, offering them maximum flexibility. BMW provides the hardware and software in the vehicle ex factory for the implementation so that it can be adapted later on as required and in accordance with customer preferences. If, for example, vehicle functions were not yet requested at the time of purchase, they can be added later. A second owner thus can configure the used vehicle according to their own wishes.

Een aantal van die betalende extra’s omdat een hoofdzakelijk digitale service. BMW heeft het onder meer over een slimme cruise-control, de functies die stekkerhybrides in lage-emissiezones automatisch doet omschakelen op elektrische aandrijving en het namaak-motorgeluid dat via de luidsprekers wordt gegenereerd. Soms vergen ze ook specifieke hardware, zoals instellingen voor de adaptieve ophanging (een abonnement op een sportophanging, yay) en verwarmde zetels of een (omvangrijker) winterpakket.

Beslissing nog niet definitief

Alle fysieke voorzieningen zal de klant meebetalen bij de aanschaf van het voertuig. Wil hij er daarnaast ook nog eens gebruik van maken, dan zal hij soms tegen een abonnementsprijs aankijken. BMW wil de zaakjes eerst een maand op proef geven en je pas daarna vastpinnen voor één of drie jaar.

Tegelijk zegt het merk dat de beslissing nog niet definitief is. Het wacht ook even de reacties van de klanten af. Op het eerste zicht lijkt het echter een regeling die slechts één partij bevoordeelt.

Geef commentaar
comments by Disqus