Betrapt: Tesla schakelt functies uit bij occasies om ze een tweede keer te verkopen

Vergroot foto
Door: BV 25-03-2020

Bij een Tesla draait het meer om de software dan bij een conventionele auto. De Amerikaanse producent van elektrische voertuigen, voert regelmatig updates en aanpassingen uit aan het softwarepakket. Een voorbeeld dat steeds meer andere merken willen volgen.

Een mes dat snijdt aan twee kanten

Vaak worden die software-aanpassingen positief onthaald. De auto krijgt er enkele functies bij, schermen krijgen een verbeterde lay-out. Een auto kan zelfs zuiniger worden. Tesla-topman Elon Musk weet die updates ook strategisch in te zetten. Zo kon het merk bij een orkaan tijdelijk de veiligheidsmarge op de accu’s van auto’s in getroffen gebied verkleinen, zodat er verder mee gereden kon worden. Welkom tijdens een evacuatie.

Wat als je niet tevreden bent met een software-update?

Toch zijn die software-aanpassingen tegelijk ook verre van onbesproken. Het gebeurt immers ook dat een aanpassing bij klanten niet in de smaak valt. Dat was onder meer het geval wanneer de autopilot - de geavanceerde cruise-control van Tesla - plots meer beperkingen kreeg. In andere gevallen kan je je de vraag stellen of het allemaal wel wettelijk is. Zo verbeterde Tesla niet zo lang geleden vanop afstand de prestaties van bijna al z’n modellen, waardoor ze misschien niet meer in overeenstemming zijn met het gelijkvormigheidsattest. Tesla stuurde de Auto55-redactie een antwoord, maar veel wijzer werd je daar niet van (zie hier).

Wie niet tevreden is met een software-aanpassing lijkt geen verhaalrecht te hebben. Updates geven niet steeds duidelijk weer wat er precies aangepast zal worden en de klant kan ze hooguit even uitstellen - niet tegenhouden. In het verleden is echter ook gebleken dat het merk onpopulaire aanpassingen corrigeert wanneer het daar voldoende negatieve feedback over krijgt.

Nieuw Tesla-schandaal

Inmiddels is in de VS een nieuw Tesla-softwareschandaal uitgebroken. Nogal wat opties worden immers louter door de software geactiveerd of beperkt. Zo kan onder meer de geavanceerde snelheidsregelaar of de ‘ridiculous’ performance-modus (waarbij de auto weer sneller wordt) via software worden gestuurd. En Tesla, zo blijkt, durft die functies wel eens uitschakelen wanneer een auto tweedehands wordt verkocht.

Tesla laat een tweede keer betalen voor functies

Er doken inmiddels al enkele voorbeelden op. Zo is er een man die in december 2019 een Tesla Model S kocht die was uitgerust met een geavanceerde ‘Autopilot’ en ‘Full Self Driving Capability’. De oorspronkelijke eigenaar had voor die extra’s 8.000 dollar opgehoest. Even later werden de functies door Tesla verwijderd. Toen hij daarover kloeg, kreeg hij van Tesla het aanbod “om het proces te starten om een upgrade te kopen”.

Een klant met die een jonge Tesla Model X P90D kocht, uitgerust met de ‘ridiculous’-modus kon er zestig dagen van genieten, voor het door Tesla werd verwijderd. De crossover was er nochtans oorspronkelijk wel mee uitgerust.

Tesla was volgens verschillende Amerikaanse media die de verhalen naar buiten brachten, niet bereikbaar voor commentaar.

Ook uitkijken met een occasie Tesla in ons land?

In ons land zijn er voor zover bij deze redactie bekend, nog geen vergelijkbare voorvallen gemeld. Enige voorzichtigheid lijkt evenwel geboden. Het merk werkt immers zoveel mogelijk met één wereldwijde strategie. De regionale aanpassingen blijven beperkt.

Geef commentaar
comments by Disqus