Nieuwe Peugeot 308 is officieel

Bekijk 33 foto's
Door: BV 18-03-2021

Peugeot introduceerde de 308 eind 2013. Het jaar erop werd de Fransoos voor de middenklasse meteen tot Auto van het Jaar verkozen. Maar inmiddels scheur je van de kalender blaadjes af in 2021 wat betekent dat de tijd voor een opvolger rijp is.

De uittredende generatie 308 kwam er voor de fabrikant op een moeilijk moment. Het bedrijf zat in nauwe schoentjes en het model moest tegelijk succesvol blijken op vlak van volume, maar ook klanten overtuigen om meer centen neer te leggen voor een Peugeot. Er werd meer aandacht besteed aan design en materiaalkeuze. Dat dat vruchten afwierp is duidelijk en de nieuwe 308 wil die stunt nog eens herhalen.

Nieuwe Peugeot 308 heeft stijl

De stijlafdeling van Peugeot schuwt de karaktervolle lijnen niet. De nieuwe generatie van de 308 krijgt een opvallende grille, de voor Peugeot inmiddels typische verticale dagrijlichten, achterlichten in een zwarte balk, maar ook opvallend brede wielkasten.

Aan de binnenzijde steekt de i-cockpit van Peugeot, met een klein stuur en digitale tellers erboven, een flinke tand bij. En zowel binnen- als buiten pronkt deze Peugeot als eerste met het nieuwe logo van het merk.

Groter, maar niet altijd ruimer

De ingewanden komen uit het voormalige PSA (nu Stellantis) arsenaal. Het EMP2-platform doet onder meer al dienst in de DS4 en de Opel Astra. Voor de 308 betekent de nieuwe bodemplaat een flinke schroeischeut. Hij wordt 11cm langer, terwijl de wielbasis met 5,5cm toenam. Dat vertaalt zich wellicht naar meer binnenruimte voor de inzittenden. De bagagecapaciteit wordt eigenaardig genoeg een beetje kleiner: van 420 tot 1.228l bij uittredende 308 naar 412 tot 1.323l bij de nieuwe.

Stekkers, natuurlijk

Het motorenpalet zal helemaal van deze tijd zijn. Dat betekent dat er een verschraald benzine- en dieselaanbod is. De kleine, geblazen benzinemotor levert 110 of 130pk. De enige diesel krijgt 130pk.

En dan zijn er de stekkerhybrides. Daar komen er twee van. De 308 Hybrid 180 met - je raadt het - 180pk en de 308 Hybrid 225. Beiden krijgen ze een 12,4kWh accu onder de koffervloer. Die doet het beschikbare laadvolume slinken van 412 naar 361l en moet een elektrische autonomie van zo’n 60km bieden.

Een compleet elektrische 308 staat voor later op de planning.

Geef commentaar
comments by Disqus