Nieuw EU-bandenlabel vanaf nu verplicht. Wat moet je weten?

Vergroot foto
Door: BV 01-05-2021

Sinds 2012 is in Europa een éénvormig bandenlabel in voegen. Dat moet de consument bij z’n zoektocht naar nieuwe banden informeren over de relevante eigenschappen van die band. Dat bandenlabel wordt nu verder verfijnd. Voor alle banden die vanaf 1 mei 2021 op de markt gebracht worden, is het nieuwe bandenlabel verplicht. Voortaan is het ook niet alleen verplicht voor personenwagens (C1) en lichte bedrijfsvoertuigen zoals bestelwagens (C2), maar ook voor zware bedrijfsvoertuigen (C3).

Informatiefiche over verbruik, grip op nat wegdek en geluid

Het bandenlabel kan je beschouwen als een informatiefiche over enkele cruciale eigenschappen van de band in kwestie. Het label geeft informatie over de geluidsproductie van de band, het gripniveau op nat wegdek en de brandstofefficiëntie. Dat laatste is eigenlijk een vertaling van de rolweerstand van de band. Immers, hoe lager de rolweerstand, hoe minder brandstof je verbruikt. Volgens bandenfabrikant Continental dragen banden voor 20 tot 30% bij aan het brandstofverbruik van een voertuig.

Sneeuw- en ijsicoon op banden

Een nieuwe layout moet wat meer duidelijkheid verschaffen. Zo zijn er nu ook letters die aangeven in welke klasse van decibelproductie een band valt, naast de concrete decibelgegevens. Voortaan zijn er ook aparte pictogrammen voor prestaties in zware sneeuw- of ijsomstandigheden (voor personenwagens). Het sneeuwpictogram zal zichtbaar zijn wanneer de winter- of alleseizoensbanden de vereiste prestaties leveren onder zware sneeuwomstandigheden. Het ijspictorgram doet hetzelfde voor zware wintersituaties. Het gaat daarbij veelal om banden die specifiek ontwikkeld zijn voor wegen bedekt met ijs en vaste sneeuw en is vooral relevant voor Scandinavië.

Ook wat er niét staat, is best belangrijk

Het loont de moeite om aan te stippen dat het bandenlabel weliswaar informatie verschaft over de criteria die de Europese regelgevers relevant achtten, maar dat er ook cruciale informatie niét is opgenomen. Zo zegt het bandenlabel bijvoorbeeld niets over de kwaliteit of de levensduur. Nog belangrijker - en misschien wel opmerkelijk - is dat het label ook geen informatie verschaft over de prestaties van de band in normale, droge omstandigheden. De prestaties op nat wegdek, die zijn opgenomen in het label, kunnen in die optiek niet dienen als betrouwbare graadmeter. Bovendien is het complex om een lage rolweerstand, die wel opgenomen is als criterium, te verzoenen met een goede grip bij droog weer. Europa lijkt op dat vlak verbruik en uitstoot voorrang te geven op veiligheid. Iets waar de consument zich bij de bandenverdeler over kan bevragen.

Bij een nieuwe auto moet je voortaan een bandenlabel krijgen

Voortaan zal een bandenverdeler ook moeten kunnen aantonen dat de consument effectief kennis genomen heeft van de informatie op het label. Hoewel niet gespecificeerd is hoe dat moet gebeuren, ligt voor de hand dat het label bijvoorbeeld bij de factuur wordt gevoegd. Koop je een nieuwe auto, dan is de verkoper vanaf nu ook verplicht je het bandenlabel bij de documenten te overhandigen.

Geef commentaar
comments by Disqus