Porsche Cayenne Turbo GT is baas boven baas

Bekijk 32 foto's
Door: BV 01-07-2021

Noem het gerust een specialiteit van Porsche: het verzinnen van alsmaar straffere versies. In het gamma van de Cayenne Coupé vond je eigenlijk twee topversies: de Turbo en de S E-Hybrid. Maar deze nieuweling nestelt zich een trapje hoger.

De Cayenne Turbo GT lijkt het onderdeel ‘Coupe’ uit de naam te hebben geschrapt. Wellicht omdat deze versie er alleen is in de variant met schuiner geplaatste achterruit en je hem als ‘gewone’ Cayenne niet kan krijgen. Onder de kap zit de vierliter biturbo V8 die ook in de Turbo zit, maar hier is er nog eens 90pk en 80Nm extra in het blok gevonden. Het resultaat van de gebruikelijke digitale hocus-pocus, maar ook van een nieuwe krukas, turbo, turbolader, een andere intercooler en een uitlaatlijn in titanium.

Niet de krachtigste, wel de snelste

Kijk je louter naar vermogen, dan is de Turbo GT met 640pk en 850Nm nog altijd niet de krachtigste onder de Cayennes. Die titel verdedigt de S E-Hybrid met z’n 680pk met succes. Maar deze nieuweling is wel de snelste. Hij gaat in amper 3,3 seconden naar 100. Dat is een halve second sneller dan de zwaardere hybride en de 6 tienden vlotter dan de Turbo Coupe. De topsnelheid is eigenlijk een beetje sneu. Deze Cayenne is wel sneller dan eender welke SUV van het merk tot op heden, maar met 297km/u (tegen 285 voor de Turbo Coupe), blijft hij wel steken op een zucht van de magische 300km/u.

Geen koopje

Natuurlijk omvat de aanpassing meer dan alleen maar wat vermogen. Je moet straks in ons land minstens 201.329,48 euro neertellen voor deze Cayenne Coupe. Dat mag je er dan ook aan zien en voelen. De (lucht)ophanging is 15% stugger, de rijhoogte 15mm lager. Achteraan zit een diffuser in carbon en een specifieke achtervleugel. Vooraan zit een. nieuw bumper. SToppen doet hij standaard met remmen in koolstofcomposiet die beter bijten en minder wegen. Het dak is ook in lichtgewicht composietmateriaal uitgevoerd en z’n interieur heeft diep uitgesneden kuipzetels en baadt in een zee van Alcantara.

De snelste SUV op de Nürburgring

Gooi alle aanpassingen op een hoop en je hebt de snelste SUV ooit op de Nürburgring. Lars Kern, een testrijder van Porsche, knalde het ding over de groene hel in een tijd van 7:38,9. Dat is vier seconden sneller dan de Audi RS Q8 die het record tot op heden in handen had.

Geef commentaar
comments by Disqus