Altijd maar zwaarder: kampeerauto’s straks tot 4,25 ton

Vergroot foto
Door: REDACTIE 04-03-2024

Het Europese parlement heeft een verhoging van het maximumgewicht van kampeerauto’s principieel goedgekeurd. De maximale toegelaten massa ervan zal opgetrokken worden van 3,5 tot 4,25 ton. Die voertuigen zullen nog altijd bestuurd mogen worden met een conventioneel rijbewijs B. De Europese richtlijn moet nog omgezet worden naar lokale wetgeving. Wanneer dat gebeurt, is onduidelijk.

Met de aanpassing wil Europa een hindernis voor elektrische campers uit de weg ruimen. Die voertuigen zijn immers moeilijk onder huidige (probleemloze) gewichtsbeperking te houden mét behoudt van een nuttig laadvermogen. Het gewicht van elektrisch aangedreven auto’s blijft een probleem. Volkswagen moest zo al plannen om een kampeerversie (die doorgaans California heet) op basis van de ID.Buzz uitstellen. Ze kregen het gewicht niet binnen de perken. Een beperkt aantal onafhankelijke aanbieders, biedt inmiddels wel conversies aan, zoals in het geval van Outbase (foto).

Altijd maar meer uitzondering, maar waren zware auto’s niet onveilig?


Eerder voorzag Europa ook al uitzonderingen voor bestelwagens, die hun maximale massa ook zien stijgen naar 4,25 ton. En ook voor vrachtwagens zijn uitzonderingen gemaakt. De 40-tonners mogen straks één ton meer wegen wanneer ze elektrisch aangedreven zijn.

Tegelijkertijd waarschuwt veiligheidsinstituut Vias steeds nadrukkelijker voor de schadelijke gevolgen van zwaardere voertuigen op verkeersveiligheid, al moet gezegd dat het daarin vooral de SUV viseert en opvallend zwijgzaam blijft over elektrische voertuigen.

Geef commentaar
comments by Disqus