Cijfers autoverkoop 2025: bloedbad in leasing, Dacia grote winnaar

Vergroot foto
Door: BV 02-08-2025

De Belgische automarkt heeft het in de eerste zeven maanden van 2025 zwaar te verduren gekregen. Vooral het professionele segment – traditioneel gedomineerd door leasingwagens – noteert forse verliezen. In totaal werden 266.229 nieuwe personenwagens ingeschreven, een daling van 9,9% tegenover dezelfde periode vorig jaar.

De particulier koopt

Opvallend: de particuliere markt groeit met 4,9%, een trend die al maanden aanhoudt. Gezinnen kiezen bewuster, en merken zoals Dacia, Renault en Peugeot weten daarvan te profiteren. Dacia zag zijn inschrijvingen stijgen met bijna 13%, Renault met ruim 16% en Peugeot zelfs met 23%.

Leasing in het rood

Bij de professionele klanten, waaronder leasingbedrijven, daalt de markt met maar liefst 19,3%. Die terugval raakt vooral merken die sterk afhankelijk zijn van fleetklanten.

  • Volvo (-40,9%)
  • Audi (-18,7%)
  • BMW (-5,4%)
  • Mercedes (-5,0%)
  • Tesla (-55,7%).

De oorzaak? Minder aantrekkelijke fiscale stimuli voor plug-in hybrides, een verzadigde markt voor elektrische bedrijfswagens, en een heroriëntatie van bedrijven richting goedkopere modellen of verlengde leasecontracten.

De cijfers van het eerste halfjaar tonen dat merken met een sterke focus op elektrische modellen het moeilijk hebben. Tesla, dat in 2024 nog 13.349 nieuwe wagens registreerde, ziet dat aantal met 55,7% terugvallen tot 5.913. Polestar groeit wel met 38,5%, maar blijft met 1.693 inschrijvingen relatief klein. MG verliest meer dan een derde van zijn volume, en Volvo, dat sterk inzet op elektrificatie in de zakelijke markt, daalt met 40,9%.

Het wijst op een afkoeling van de Belgische EV-markt in het fleetsegment. Fiscale stimuli voor plug-in hybrides werden teruggeschroefd, en ook volledig elektrische bedrijfswagens lijken minder snel vervangen te worden. De particuliere klant stapt dan weer minder snel in het hogere EV-segment, wat merken als Tesla en BMW treft.

De andere segmenten

De markt voor lichte bedrijfsvoertuigen groeit met 11,2%, mede dankzij fiscale stimulansen. Motorfietsen herstellen zich na een zwak begin en staan op -3,8% cumulatief, ondanks een sterke julimaand. Bij zware vrachtwagens is de terugval structureel, met -9,9% voor voertuigen van 16 ton en meer.