Toyota IQ 1.0 Inleiding

Toyota IQ 1.0
Bekijk 44 foto's
Door: REDACTIE 24-11-2008

De eerste confrontatie met de Toyota IQ laat ons onvermijdelijk teruggrijpen naar het Smart-verhaal, dat nu alweer 10 jaar oud is. We zouden zelfs geneigd zijn om de Japanners van kopieerwerk te beschuldigen, maar dat blijkt al vlug volkomen onterecht. Excuses daarvoor.

Smart werd in maart 1998 als een nieuw automerk voorgesteld tijdens het salon van Genève. Het was het geesteskind van het Zwitserse MCC - Micro Compact Car - wat destijds stond voor een samenwerking tussen de 'Gesellschaft für Microelektronik und Uhrenindustrie AG' - met daarin het overbekende Swatch! - en Daimler-Benz AG, Mercedes-Benz als bekendste gezant. Smart was bovenal een mobiliteitsconcept, veeleer dan een (auto)product, gefixeerd op mensen die in en rond de stad wonen - voornamelijk 1- of 2 persoon gezinnen - en jaarlijks niet meer dan 10.000 km zouden afleggen. Van alle goede bedoelingen die vervat zaten in het mobiliteitsconcept kwam nauwelijks wat terecht en dat is naar onze mening ook de verklaring voor het matige verkoopsucces.

Toyota heeft allicht geleerd uit het Smart-verhaal en toont met de IQ wel degelijk een eigen visie op de stadsauto, wat bijzonder goed blijkt te passen in onze actuele verkeerssituatie. De Toyota IQ komt niet aandraven met grote theorieën, maar wordt wel meteen herkend als 'auto', iets waar de Smart tot op heden nauwelijks of niet in geslaagd is. Dat maakt echter ook dat hij zich niet in de marge en buiten concurrentie kan plaatsen, wat de Smart wel deed, maar de vergelijking zal moeten doorstaan met enkele tientallen andere stadsauto's, als pakweg de Renault Twingo, de Fiat 500, Lancia Ypsilon of de nieuwste Ford Ka, die zich als 'fashionable' opwerpen. Daarnaast is er nog een hele meute met o.a. Citroën C1 en C2, Chevrolet Matiz, Hyundai i10, Kia Picanto en Rio, Nissan Micra, Peugeot 107, Subaru Justy, Suzuki Splash en Swift, tot zelfs de VW Fox. Vergeten we in de eigen Toyota-rangen evenmin de Aygo en Yaris. Puur prijsmatig moeten we ook het volledige Dacia-gamma in topuitrusting aanslepen. Het is dus duidelijk dat de Toyota IQ zich flink zal moeten weren in een segment dat weliswaar zowat verdubbelde tussen 2004 en 2008. Dat succes is te verklaren door de sterk gestegen brandstofprijzen, een toenemend milieubewustzijn en de - zij het minimale - premies vanwege de overheid.

Geef commentaar
comments by Disqus