BMW Z4 sDrive 2.3i roadster Exterieur

BMW Z4 sDrive 2.3i roadster
Bekijk 69 foto's
Door: REDACTIE 14-08-2009

De BMW Z4 positioneert zich als 'premium roadster'. BMW definieert een roadster als een sportieve auto met een lange wielbasis, een ver naar achter geschoven en laag bij de grond gepositioneerde zitplaats, een breed spoor, een lange snoet en een korte kont. Tot voor kort hoorde daar ook nog de softtop bij, maar die werd geschrapt uit de definitie en vervangen door grote wielkasten.

De BMW Z4 sDrive 2.3i oogt aanzienlijk groter en stoerder dan zijn voorganger. Vooral de frontpartij maakt indruk door de brede en vlakke vormgeving. Typische kenmerken zijn het doorlopen van de motorkap over de flanken en wielkasten, de breed opengesperde nieren en de zwarte A-stijlen. De luchthapper in de voorspoiler is afgewerkt met een honingraatrooster terwijl de nieren opengewerkt zijn. In zijaanzicht domineert de geprononceerde schouderlijn, terwijl de 'kieuwen' ter hoogte van de portierscharnieren voor een sportief accent zorgen. Onze testwagen was uitgerust met Bridgestone Potenza 'runflat'-banden in maat 225/45 op 17" velgen. De keuze voor een wegklappende hardtop is hier zeer geslaagd en uit zich in een mooi vloeiend verloop van de daklijn. Het klapdak is tweedelig uitgevoerd en uit aluminium vervaardigd om het gewicht minimaal te houden. De bediening gebeurt elektrohydraulisch en 20 seconden volstaan voor het openen of sluiten. Door de schaalvormige constructie van de dakelementen kunnen ze plaatsbesparend en vlak worden weggeborgen, zodat geen ontsierende 'bult' ontstaat op de achterpartij. De glazen achterruit is zoals we dat verwachten elektrisch verwarmd. Achteraan zijn er de zeer mooi vormgegeven achterlichtblokken met moderne LED-lichttechniek, die volledig integreren in de koetswerkvorm. De lichtblokken laten de lijnen van de flanken en de achterpartij in elkaar vloeien en maken zo integraal deel uit van het plastische volumespel. Linksachter is er een dubbele verchroomde uitlaat. De ganse achtersteven benadrukt de breedte van deze sportieve auto.

Geef commentaar
comments by Disqus