Chevrolet Spark 1.0 & 1.2 Rijgedrag

Chevrolet Spark 1.0 & 1.2
Bekijk 45 foto's
Door: BV 08-12-2009

Het onderstel van de Spark bestaat uit onafhankelijke voortrein en een starre u-vormige achterbrug. Dat is zowat de standaard in het segment. Die wordt gecombineerd met benzinemotoren, een vijfbak en een aandrijving die uiteraard op de voorwielen geschiedt. Er is slechts één verrassing; Chevrolet houdt vast aan een hydraulische stuurbekrachtiging, terwijl een efficiënter elektrisch exemplaar door de huidige drang om enkele grammetjes CO2-emissie te sparen de regel is. De Matiz-opvolger biedt daardoor uitzonderlijk veel stuurgevoel. U hoort ons dan ook niet klagen. Een dynamische afstelling, die in lijn zou zijn met z'n uiterlijk en in onze contreien behoorlijk populair is, stond niet bovenaan de prioriteitenlijst. De ophanging is eerder soepel en vergevingsgezind. In steden die geteisterd worden door richels, trottoirranden, verkeersplateaus, drempels, goten en andere zaken die eigenlijk niet op een wegdek thuishoren beschouwen we dat eerder als een zegen, dan als een gebrek. En Spark rijdt misschien niet bijzonder strak, rijplezier is er wel.

De 1.0 en 1.2 hebben een identiek specifiek vermogen van 68pk (per liter cilinderinhoud). Dat betekent dat de 1.2 81pk levert. De kleinste levert 93Nm trekkracht, de 1.2 houdt 111Nm achter de hand. Vermogen en koppel komen steeds bij identieke omwentelingssnelheden vrij; resp. 6.400 en 4.800t/min. Op papier is de 1.2 flukser. Die sprint naar 100 in 12,1 tellen en de top bedraagt 164km/u. De 1.0 is met 15,5 seconden en 154km/u op papier minder fluks, maar in de praktijk maakt het nauwelijks iets uit omdat het maximale toerental en koppel bij omwentelingssnelheden vrijkomen die Jan Modaal nooit gaat opzoeken. Op de snelweg heeft de 1.2 net wat meer reserve, maar om er beweging in te krijgen moet je hoe dan ook met het pookje roeren. Dat gaat gelukkig probleemloos. De Spark heeft natuurlijk z'n gewicht mee - hij weegt minder dan een ton. In vergelijking met de Matiz voelt de Spark op de snelweg heel volwassen aan. Het kleintje is opgegroeid.

Beide motoren laten een identiek verbruiksgemiddelde van 5,1l/100km optekenen. Zoals gezegd is dat onvoldoende zuinig om in ons land te kunnen profiteren van fiscale stimuli.

Geef commentaar
comments by Disqus