Nissan Qashqai 1.6 dCi Inleiding

Nissan Qashqai 1.6 dCi
Bekijk 21 foto's
Door: AUTO55 08-01-2012

Op 5 december 2006 startte de productie van wat dé nieuwe nummer 1 van Nissan zou worden. Nissan had zich na het pensioen van de Almera teruggetrokken uit het C-segment waarin onder meer de VW Golf en Ford Focus het mooie weer maakten, en achtte de tijd rijp om zich weer tussen de groten te nestelen. Maar het bedrijf opteerde ervoor niet in lijn te lopen met de massa en de concurrentie te beperken door een crossover te lanceren. Een risico natuurlijk, maar de Qashqai sloeg in als een bom. De mini-SUV deed het zo goed dat de verdelers van het merk hem algauw Cash-cow noemden.

Naast de bekende benzinemotoren waren er tot nu twee dieselversies beschikbaar, een 1.5 dci en 2.0 dci met respectievelijk 110pk/240Nm en 150pk/320Nm. Dat er een groot gat bestaat tussen beide motorisaties staat buiten kijf. De 1.5 heeft een prima normverbruik maar kan wat meer vermogen gebruiken. De tweeliter is dan weer weinig interessant voor de Belgische markt. Eén nieuwe motor moet nu de goede eigenschappen van de twee combineren.

Het gaat om een compleet nieuw ontwikkelde 1.6 die meteen de krachtigste in zijn klasse wordt.
Hij levert exact even veel koppel als de 2-literversie, maar is tegelijk compacter en milieuvriendelijker. De CO2-uitstoot wordt in de tweewielaangedreven versie beperkt tot 129g/km. Vanaf 2012 zal er ook een stop/start-systeem voorhanden zijn dat, gecombineerd met de 1.6 dci, zou moeten zorgen voor een CO2-uitstoot van slechts 119 g/km en een gemiddeld verbruik van 4,5l/100 km. Dat is een reductie van liefst 24% aan verbruik en 23% aan uitstoot ten opzichte van de 2-liter. Het verbaast dan ook niemand dat deze laatste stilletjes aan zijn pensioen denkt...

We reden de nieuwste Qashqai 1.6 dCi in Executive uitvoering. Ons testmodel was tweewielaangedreven en wordt aangeboden aan € 31.040. Daarvoor krijg je onder meer 18" alu velgen (€ 350), een Nissan Connect navigatiesysteem (€ 800) en een panoramisch glazen dak (€ 750). Je kan ook opteren voor een vierwielaandrijver in dezelfde uitvoering, wat neerkomt op een totaalbedrag van € 33.040. Het instapmodel met dezelfde krachtbron, de Tekna, gaat de deur uit aan € 25.390.

Geef commentaar
comments by Disqus