Peugeot 3008 e-HDi Conclusie

Peugeot 3008 e-HDi
Bekijk 30 foto's
Door: BV 05-02-2012

"Oh jee" ... dat vat kort samen wat we dachten toen Peugeot begin 2009 het doek van de 3008 haalde. Het idee dat de Franse autobouwer eigenhandig een cross-over had ontwikkeld, daar moesten we toch even voor gaan zitten. Nu interpreteerden de Fransen dat begrip erg ruim, want de cross-over mengt wel wat meer koetswerkstijlen in zijn recept dan die van een berline en een SUV. En de nieuweling is dus verre van een terreinmonster. Al helemaal niet wat betreft zijn terreintechnische vaardigheden. En eigenlijk straalt de 3008 dergelijke ambities ook helemaal niet uit.

Maar dat hoeft de pret niet te drukken, want langs de buitenkant ziet de 3008 er best origineel uit. Typisch Peugeot is dat dan met een uiterlijk dat niemand voor de borst stoot, en al evenmin valse hoop wekt wat de slaagkansen van een stevige modderrit zonder de onvermijdelijke hulp van een goedgezinde boer betreft. Van de SUV's erft de vijfzitter de hoge rijpositie, van de monovolume's graait hij de riante binnenruimte mee. En voor de rijhouding en het comfort aan boord, ging de cross-over in de leer bij de 308 uit eigen portefeuille. Die overigens ook zijn platform uitleende. Het totaalplaatje werkt, want de 3008 staat op het derde schavotje als Peugeot de prijzen uitdeelt aan zijn bestverkopende poulains in België.

Laat je de 3008 leveren met de 115pk sterke 1.6 e-HDi onder de aluminium motorkap, dan kies je voor de op papier zuinigste oplossing en krijg je voor een meerprijs van amper € 800 een automatisch schakelende zesbak mee. Die is evenwel niet onbesproken, want met zijn eigenzinnig schakelpatroon en erg lange schakelmomenten moet je bereid zijn je rijstijl - toch als die van het sportieve type is - enigszins aan te passen. In de instapversie Confort Pack heb je de 3008 op je oprit staan vanaf € 24.460, terwijl de absoluut goedkoopste versie voor € 21.010 de deur uitgaat met een 1.6 benzine in het vooronder. Wij testten deze 3008 in de op één na hoogste uitvoering Premium Pack, wat de prijs doet oplopen tot € 27.770. Voor metaalkleur komt daar nog eens € 570 bij. Een lederen interieur monteren de Fransen voor € 1.735. Ook voor het navigatiesysteem moet je dan nog tussen de € 960 en € 1.980 neertellen, afhankelijk van de gekozen versie.

Geef commentaar
comments by Disqus