Peugeot 3008 e-HDi Rijgedrag

Peugeot 3008 e-HDi
Bekijk 30 foto's
Door: BV 05-02-2012

Eerst even iets verduidelijken: vierwielaandrijving is niet voorzien, tenzij je de Hybrid4 uitvoering met een elektromotor op de achteras als een volwaardig alternatief beschouwd. Nu dat ons van het hart is, kunnen we stellen dat we het twijfelachtige genoegen hadden om de 3008 aan de tand te voelen met de 1.6 e-HDi onder de aluminium motorkap. Het dieseltje levert 112pk voor een CO2 uitstoot van 122gr/km en slaagt er in om de rijklaar 1.498kg wegende cross-over in 12,6 seconden van 0 naar 100km te katapulteren. Een cijfer dat een eerste vlaag van ironie doet vermoeden, want het is daarmee de traagste van de bende. Het gemiddelde verbruik van 4,7l/100km is anderzijds wel het laagste, lager zelfs dan wanneer je ervoor kiest dezelfde eenheid zelf te schakelen.

Doe dat dan toch maar lekker zelf zouden we zeggen, want de op zich best aardige e-HDi krachtbron is uitgerust met een BMP, voluit een Boîte Manuelle Pilotéé. Wat erop neerkomt dat de manuele zesbak voor de gelegenheid door een computer wordt bediend. En die slimmerik heeft zo zijn kuren. Met het oog op een zo gunstig mogelijk verbruik, schakelt de BMP op de meest onverwachte momenten, en daarenboven duren de schakelwegen zo irriterend lang ... Peugeot gaat er prat op dat, mits een lichtjes aangepaste rijstijl, iedereen kan wennen aan het tuig dat nu toch al enkele jaren bij de vleet wordt geleverd binnen de PSA groep. Sta ons toch maar toe om hiervoor zeer beleefd doch kordaat te passen.

Genoeg nu over die duivelse BMP. De rest van het gamma verdient het negatieve aura dat dit ding over de vloot werpt niet, want de 3008 is zeker en vast plezierig over het wegdek te sturen. Niet dat de cross-over een snedig bochtenwonder is geworden, daarvoor ontbreekt het stuur aan scherpte en ligt het zwaartepunt te hoog. Maar wat de Peugeot van zijn - vooral visueel erg goed in het terrein scorende - SUV concurrenten gelukkig niét heeft overgenomen, is de vaak wat onbehouwen en logge wegligging. De 3008 stuurt correct, heeft weinig last van rolbewegingen in de bochten en blijft toch erg comfortabel voor alle inzittenden. Heerlijk op zijn Frans dus.

Geef commentaar
comments by Disqus