Audi Q5 Hybrid Rijgedrag

Audi Q5 Hybrid
Bekijk 13 foto's
Door: BV 29-03-2012

De Q5 Hybride rijdt op het eerste zicht niet anders dan een gewone benzine versie, temeer omdat de elektrische functie in de beginfase bij een koude motor toch niet kan worden gebruikt. Als basis gebruikt Audi een 2.0 TFSI, niet echt de perfecte keuze want om de net geen 2 ton massa van de Q5 op gang te brengen en om de snelheid erin te houden moet de motor veel arbeid leveren. Wat heel duidelijk te merken is aan het gemiddeld gebruik. De geïntegreerde elektromotor zou dit overmatig benzine geslurp moeten compenseren. Maar hier wringt het schoentje. Als bestuurder moet je heel goed begrijpen hoe het systeem van deze hybride werkt want ondanks het feit dat het systeem volautomatisch werkt moet je toch op een heel specifieke manier gaan rijden om het hybride systeem de kans te geven het benzine gebruik onder controle te houden.

Tijdens onze test zijn we er nooit in geslaagd om nog maar in de buurt te komen van de opgegeven verbruikswaarden van Audi. 8,5 liter per 100 km was ons beste resultaat en dit tijdens een rit waarbij we onze ogen vooral op het appetijtelijk ingedeelde dashboard hebben gehouden. Kwestie van zo veel mogelijk energie te recupereren en zo vaak mogelijk elektrisch te rijden.

Splijtende acceleraties mag je dan al helemaal niet verwachten want dan springt de benzine motor sowieso ter hulp. Bij vollast, met het gaspedaal tegen de vloer en de automaat in de S-stand levert de boostmodus tijdelijk 245pk en 480Nm. Daarmee wordt het sprintje van 0 tot 100km/u afgewerkt in 7,1 seconden.

Druk je de EV-knop op het dashboard in dan kan je tijdelijk emissievrij rijden maar moet je de grootste behoedzaamheid in acht nemen bij de bediening van het gaspedaal. Met een volledig opgeladen batterij kon ons testexemplaar zo een kleine 3 kilometer afleggen met de snelheidsmeter op 60km/u zonder dat de viercilinder tot leven kwam. Gelukkig heeft de batterij (voor de elektrische motor) maar twee tot vijf minuten nodig om te regenereren, waardoor de elektromotor snel weer paraat staat. Hij vervangt de hydraulische koppelomvormer van een gewijzigde achttrapsautomaat, die in ruime mate bijdraagt tot het lineaire karakter van de acceleraties, zelfs in volledig elektrische modus. Wel opmerkelijk dat de activatie van de elektromotor zich steeds laat voelen in het interieur. Daar is nog ruimte voor verbetering.

Geef commentaar
comments by Disqus