Toyota GT86 Circuittest Conclusie

Toyota GT86 Circuittest
Bekijk 49 foto's
Door: BV 20-04-2012

Je kan bezwaarlijk zeggen dat Toyota ons om de oren slaat met rijmachines die pret in de vlaggenmast dragen. Of dat posters met modellen van de constructeurs de tienerkamers sieren. En dat was ooit anders. Spijtig, en we zijn niet de enige die dat vinden. Aiko Toyoda, de topman van het bedrijf, is zelf niet vies van een lepel stuurpret en heeft rijplezier weer op de agenda van het tweede grootste merk ter wereld gezet. En de GT86 moet die stelling niet alleen kracht bijzetten - het model moet ook nog goed toegankelijk zijn. Voor dat laatste zorgt alvast een prijskaartje vanaf € 31.690. Om de eerste claim te verifiëren trokken we met enkele preproductie-exemplaren het circuit op.

Een 200pk en 205Nm sterke atmosferische tweeliter boxermotor met een voorliefde voor hoge toerentallen maakt de slechts 1.190kg zware GT86 geen zuiver prestatiemonster. Dragraces zijn niet zijn forté (de nul-tot-honderd duurt 7,7 tellen). Maar met z'n lage zwaartepunt en een onderstel dat (mede daardoor) communicatief en inschikkelijk is, is het stuurgedrag wel zo zoet als een snoepje. Gebalanceerd en prettig, maar niet giftig. De remmen en transmissie van de verschillende exemplaren gedroegen zich nog behoorlijk verschillend van elkaar en we hopen dat het eindresultaat dat van de betere benadert.

Onder z'n relatief bescheiden en ietwat generische uiterlijk schuilt een interieur dat wat naar Subaru (dat de nagenoeg identieke BRZ in de catalogus opneemt) ruikt. De materiaalkeuze is verre van exotisch maar op de beperkt bruikbare achterbank na (die eigen is aan het concept) is het plaatsaanbod ruim. En voeg er ook maar een heldere ergonomie aan toe.

De GT86 slaagt met vlag en wimpel voor deze circuitproef. De volgende afspraak is op eigen bodem, in het dagelijkse verkeer en met een productie-exemplaar.

Geef commentaar
comments by Disqus