Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D 150 Conclusie

Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D 150
Bekijk 44 foto's
Door: BV 15-05-2012

Het lijkt wel een heksencirkel: de nieuwe lading compacte SUVs die haast allemaal tegelijk op de markt verschijnen. De afgelopen zes jaar is het aantal klanten voor het segment verdubbeld en dat heeft de interesse van de autobouwers gewekt. Maar de CX-5 wordt met z'n Skyactif-technologie en relatief grote, krachtige motoren gegarandeerd een buitenbeentje. De tweeliter dieselmotor wekt meteen 160pk op, terwijl de 2.2l diesel bestaat in vermogensversies met 150 of 175pk. De eerste is er vanaf € 23.990, de tweede kost minstens € 26.490. Met inbegrip van een manuele airco, elektrisch bediende ruiten en een degelijke geluidsinstallatie met radio en cd-speler. Zes airbags, stabiliteitscontrole en Isofix bevestigingspunten voor kinderzitjes heb je ook altijd.

De vormgeving is het resultaat van een nieuwe designfilosofie van de autobouwer. Die moet wat meer dynamisme in het product injecteren, zoals bij letterlijk elke andere autobouwer. Bij Mazda heet de filosofie Kodo, voor ‘essentie van beweging'. We onthouden echter vooral dat de SUV 4,55 bij 1,84m meet en dat hij daarmee net iets groter is dan z'n meest directe concurrenten. Dat merk je binnenin vooral als je op de achterbank plaatsneemt. Of in de koffer, die 463 tot 1.758l groot is. Frivool of erg luxueus kan je de binnenruimte niet noemen. De Japanners gingen voor een goede ergonomie, uitstekende rijhouding en zetels met een meer dan adequate steun.

De 2.2l dieselmotor levert in z'n minst krachtige variant al 150pk en 380Nm trekkracht. Met 1,5 ton aan de haak is dat voldoende voor een sprint in 9,4 tellen en een top van 197km/u bij een opgegeven verbruiksgemiddelde van amper 4,6l/100km (119gr/CO2/km). Maar dat is niet wat we ervan onthouden. Het kleine, in hoogte en diepte verstelbare stuurwiel, het vermogen van de diesel om net als een benzine enthousiast in de toeren te klimmen en de korte, sportieve schakelwegen van de handgeroerde zesbak vinden we belangrijker. Ze zorgen in de CX-5 zowaar voor een sportief gevoel en Mazda bewijst in één adem dat je daar geen plankhard onderstel voor nodig hebt.

Geef commentaar
comments by Disqus