Porsche 911 (991) Carrera 2S Conclusie

Porsche 911 (991) Carrera 2S
Bekijk 17 foto's
Door: BV 21-05-2012

Al 48 jaar prijkt de 911 in het Porsche-aanbod. En bijna net zo lang zoekt het bedrijf naar manieren om de nukken die het model dankt aan z'n in de achterbouw gedumpte motorblok te onderdrukken. Welnu, ze kunnen op beide oren slapen. De jongste incarnatie van het model laat op geen enkele wijze meer voelen dat z'n 400pk en 440Nm sterke krachtbron (Carrera 2S) zich aan de foute zijde van de achteras bevindt. Objectief gezien is dat een verbetering, tenzij je natuurlijk een zwak hebt voor ‘karaktervol'. Dan lijken de sensaties die deze zevende incarnatie van het iconische model lospeutert, vervelend hard op die van eender welke andere snelle auto. En voor een basisprijs van € 105.391 (alweer, Carrera 2S) heb je keuze zat in snelle bolides. Een automaat met dubbele koppeling en een sprinttijd naar 100km/u van 4,3 tellen (4,1 met Sport Chrono Pack) of een topsnelheid van 302km/u is ze natuurlijk niet allemaal gegeven, je kan er toch maar zelden gebruik van maken. Dat de 991, zoals deze generatie intern heet, stijver en tegelijk lichter is - daar heb je elke dag plezier van. Het verbruiksgemiddelde bedraagt amper 9,5l/100km. Deze Duitser weet de energie dus werkelijk uit elke druppel te persen zonder dat je daarvoor echt concessies moet doen. Nu ja, op de gevoelloze elektromechanisch bekrachtigde stuurinrichting na dan.

De voetafdruk van de 911 dijt weer uit. In de lengte kwam er nog maar eens 5,6cm bij. De wielbasis zwelt zelfs met 10cm aan. Binnenin merk je daar geen moer van. Je moet nog steeds botten breken om iemand op de achterbank te krijgen. Noodzitjes, heet dat. Voor het geval het opvallend ruime bagagevak in de neus onvoldoende is. De bestuurdersplaats is ronduit de beste. Met een grote toerenteller voor je snuit, je handen in een stuurwiel dat een staaltje is van industrieel vakmanschap en je rug in de (dure) optionele sportzetels kan de rit niet lang genoeg duren. Rechts van je zit dan een uitgebreide knopjescollectie die volgens een bij de Panamera afgekeken formule in een middentunnel is gegoten. Meteen de meest opvallende van een ganse reeks interieuraanpassingen. Aan de buitenzijde toont Porsche zich een groot verzoener. De tafelgenoten zijn een modern lijnenspel enerzijds en het historische erfgoed van de modelrij anderzijds. Het compromis is fris en van deze tijd, maar is met één oogopslag herkenbaar als een 911. Ook als je geen € 121 neertelt om die drie cijfertjes op de achterklep te krijgen.

Geef commentaar
comments by Disqus