Volvo V40 D2 Conclusie

Volvo V40 D2
Bekijk 31 foto's
Door: BV 14-06-2012

Sinds vorige maand bouwt de Volvo-fabriek in Gent de nieuwste telg van het Zweedse bedrijf. Dat is de V40, die in tegenstelling tot z'n voorgangers pal in het midden van het C-segment duikt. Tussen andere premium concurrenten als de Audi A3 en BMW 1. Daarin shopt één op vijf van de Belgische klanten (het tweede grootste segment van het land) maar je kan ook maar beter de mouwen opstropen voor een stevig partijtje knokken. De concurrentie is er bikkelhard. Maar in elk geval kunnen de Zweden al flink uithalen met de prijs. € 22.990 voor de D2 (1.6 diesel, 115pk) die we hier aan de tand voelen en die in ons land het populairst wordt, is zonder meer scherp.

Bovenop een evolutie van het onderstel van de C30 parkeert Volvo een koets die opvallend dynamisch is, helemaal bij de tijd oogt en tegelijk subtiel verwijst naar onder meer de P1800 uit Volvo's verleden. Eronder zit een interieur dat de concurrentie misschien wat moet prijsgeven op vlak van zitruimte achteraan of bagagecapaciteit (335l, met inbegrip van een bergvak onder de koffervloer), maar nog voldoende troeven in handen houdt. Zo is het zitmeubilair nog steeds uitstekend en mag je je verheugen op een hoop snufjes. Een compleet digitaal dashboard met drie verschillende designthema's bijvoorbeeld. Een instelbare stuurbekrachtiging, keuze uit de sfeerverlichting, een frameloze binnenspiegel of een oplichtende versnellingspook zijn enkel andere kaarten die de V40 uitspeelt.

Een racemachine is de 115pk en 270Nm sterke 1.6 diesel niet. De sprint naar 100 duurt zo maar even 12,3 seconden en met een steile koppelcurve en uitgesproken lange overbrengingsverhoudingen moet je stevig met de pook roeren om er vaart in te houden. Allemaal in het teken van een laag verbruik en daarin stelt de V40 D2 niet teleur. Het verbruiksgemiddelde tikt af op 3,6l en de CO2-emissie is amper 94gr/km. Dat is ‘best in class'.

Geen nieuwe Volvo zonder innovatieve veiligheidssnufjes. In dit geval zijn het de voetgangersairbag (die de voorruit afdekt aan de buitenkant) en de opgewaardeerde City Safety System (dat voortaan tot 50km/u zelf noodstops uitvoert) die de meeste aandacht daarin naar zich toe trekken.

De volledige test lees je hier, inclusief fotospecial.

Geef commentaar
comments by Disqus