Volvo V40 D2 Rijgedrag

Volvo V40 D2
Bekijk 31 foto's
Door: BV 14-06-2012

Het onderstel hergebruikt Volvo van de actuele C30. Dat betekent dat het eigenlijk gebaseerd is op dat van de vorige Ford Focus. Da's alvast geen slecht begin. Het is wel geupdate, met de ophanging (volledig onafhankelijk) van de S60 en met het gebruik van meer staal met een hoge treksterkte. Een verstevigingsstang tussen de voorste veerpoten en een compleet nieuw stuurhuis zijn er in de eerste plaats om het elektrisch bekrachtigde stuurwiel een beter gevoel mee te geven. En het resultaat is in elk geval zowat het beste dat in het segment te vinden is. Maar concludeer er vooral niet uit dat het nu meekan met een conventionele hydraulische bekrachtiging.

We voelen hier in eerste instantie de combinatie van de D2, een 1.6l common-rail diesel (eveneens de vrucht van een eerdere samenwerking met Ford en PSA) aan de tand in combinatie met een handgeschakelde zesbak. Het blok wekt 115pk en 270Nm op, maar gezien de Volvo droog aan de haak al 1,4 ton weegt, mag je daar geen flitsende prestaties van verwachten. De sprint naar 100 duurt zo maar even 12,3 tellen terwijl je over de top van 185 dan weer weinig reden tot klagen hebt. De versnellingsbakverhoudingen zijn uitgesproken lang met vier, vijf én zes als overdrive. Voor tussensprintjes is dat ook geen goed nieuws. Bovendien heeft de kleine vierpitter een erg piekerige vermogens- en koppelcurve die pas bij 1.750t/min de hoogte in schiet. Roeren met de versnellingshendel is dus de boodschap. Gelukkig is dat geen straf. Volvo's reden voor het goochelen met de overbrenging is natuurlijk het reduceren van verbruik en CO2-uitstoot. En met succes - het gemiddelde bedraagt amper 3,6l/100km en de CO2-uitstoot blijft steken op amper 94gr/km. Momenteel doet niemand beter, en wie voor z'n leasingwagen VAA moet betalen kan daar de vrucht van plukken.

Volvo monteert in Europa standaard het dynamic-onderstel, maar we kunnen gelukkig melden dat je daarmee niet het gevaar loopt dat je vullingen uit je tanden trillen. Integendeel - de V40 is erg comfortabel ook al zou hij zoals het gros van de recente oogst baat hebben bij een wat grotere veerweg om te helpen bij het verteren van grote oneffenheden.

Geef commentaar
comments by Disqus