Ford Focus ST Inleiding

Ford Focus ST
Bekijk 13 foto's
Door: BV 25-06-2012

We kennen de nieuwe Focus inmiddels twee jaar, maar het gamma blijft maar uitdijen. Inmiddels is het gros van de markt afgedekt, en trekt het merk tijd uit om z'n nicheproducten te lanceren. De tijd is rijp voor een nieuwe sportieve Focus. Die heet ST (Sport Technologies) en hoewel we dat label al sinds 1997 in Europa kennen, gaat het pas nu wereldwijd. Toch mag het Oude Continent niet klagen, want terwijl de vijfdeurs aan een mondiale carrière begint, blijft de Clipper een buitenbeentje dat alleen in onze contreien aan de catalogus toegevoegd wordt.

Ongeacht de koetswerkversie voorziet Ford drie uitrustingsgraden die lekker zakelijk ST1, ST2 en ST3 heten. Die omvatten allemaal wat versiespecifieke opsmuk, waar we bij respectievelijk ex- en interieur dieper op ingaan, naast een langere snufjeslijst. Daarin vinden we ook voor de instapversie al een airco, automatisch dimmende achteruitkijkspiegel en automatische koplampen. De ST2 doet er onder meer een leder-stofcombinatie voor het interieur, recaro-kuipjes en een airco met twee temperatuurszones bovenop. De topversie voegt er dan ook nog eens volleder en xenonlampen aan toe. Aardig, maar niet rijkelijk. Zo moet je zelfs op de topversie bijbetalen voor cruise-controle of parkeersensoren terwijl die op de instapper niet eens leverbaar zijn.

De ST hangt wel scherp in de prijzen: met € 28.900 als basisprijs is hij op een haar na zo duur als de briljant sturende maar eerder hardcore Megane RS (265pk - € 28.950) en blijft hij veilig onder de Golf GTI (210pk - € 30.535). Het verschil met de Golf R (270pk) bedraagt zelfs bijna € 10.000 (€ 38.775). Een uitrustingsniveau stijgen kost bovendien slechts € 1.000. Wie de meer functionele Clipper wil in plaats van de vijfdeurs, is nog eens exact dat bedrag kwijt.

Geef commentaar
comments by Disqus