Dacia Sandero Stepway 1.5dCi 90 Rijgedrag

Dacia Sandero Stepway 1.5dCi 90
Bekijk 15 foto's
Door: BV 23-11-2012

De drie nieuwe producten staan op een bodemplaat die nagenoeg identiek is aan die van de Lodgy, maar die heeft dezelfde basisarchitectuur als z'n voorganger. Maar de McPherson voortrein en de vervormbare dwarstraverse kregen wel een meer hedendaagse, westerse afstelling. Zelfs de Stepway die toch kan bogen op een riante bodemvrijheid van goed 20cm (meer dan de meeste terreinbreaks) ligt daardoor wat strakker dan voorheen. Stuurbekrachtiging is standaard en is gek genoeg van het hydraulische type. De meeste autoconstructeurs beweren dat die duurder is dan een elektrische bekrachtiging. Ons zal je in elk geval niet horen klagen. Zelfs deze erg eenvoudige variant biedt immers meer stuurgevoel dan eender welk elektrisch systeem. Het prijskaartje staat dus duidelijk niet in de weg van een minimum aan rijplezier. Dat zorgde er bij de Sandero van de vorige generatie ook al voor dat het op de redactie een populaire duurtestwagen was, die haast nooit werkloos op de parking stond terwijl er ook veel duurder rollend materieel ter beschikking was.

De onderstelafstelling is eveneens een tikkeltje liberaal en dat is ook al goed nieuws. En neen, dat wil evenmin zeggen dat deze auto onvoorspelbaar is. Gewoon leuk. De prestaties zijn nochtans niet meer dan correct. De 1.5 dCi Renault-diesel wekt naast 90 paarden ook nog 220Nm op, en terwijl die motor erg soepel is en nieuwe injectoren het geluid en de trillingen beperken, maak je er zelfs met slechts 1,15 ton op de weegschaal geen sprinter van. De vijfbak schakelt meer dan correct, maar zelfs dan is 11,8 seconden voor de sprint al wat er uit te halen valt. En sneller dan 167km/u gaat het evenmin, al krijg je de naald met wat geduld met op 180. Voor beide geldt echter dat het ruimschoots voldoet voor normaal gebruik. Wie er dan maar van uitgaat dat de Sandero Stepway een zuipschuit is, is er nog eens aan voor de moeite. Op papier kan de gemengde cyclus voor 4,0l/100km (105gr/CO2/km) en in de praktijk hoef je geen liters extra op de begroting in te schrijven. Het is gezien de prijs, allemaal erg puik.

Geef commentaar
comments by Disqus