Dacia Sandero Stepway 1.5dCi 90 Conclusie

Dacia Sandero Stepway 1.5dCi 90
Bekijk 15 foto's
Door: BV 23-11-2012

Het is nauwelijks meer dan 8 jaar geleden dat Renault het Roemeense Dacia herlanceerde als budgetmerk. Een beslissing die achteraf geniaal zou blijken. Inmiddels een familie van zeven producten, weet het bedrijf haast één miljoen klanten op jaarbasis te verleiden. Met een recept dat simpele, betaalbare mobiliteit naar voor schuift en maximaal beroep doet op reeds bewezen technologieën. Dat Dacia bereid is te evolueren zien we aan deze nieuwe generatie van de Sandero en Sandero Stepway. Die wordt € 500 duurder (vanaf € 7.990 voor de Sandero, Stepway vanaf € 10.600) maar weet z'n verhouding prijs-kwaliteit te handhaven. Onder meer door nu vier inplaats van twee airbags aan te bieden en stabiliteitscontrole aan de standaarduitrusting toe te voegen. Dacia had geen keuze overigens, want Europa verplicht het.

De Sandero Stepway is in ons land met een aandeel van 60% tot op heden de populairste telg. En dat heeft hij vooral aan z'n uiterlijk te danken. Dat is namelijk voorzien van wat opsmukdelen. Een oefening die de nieuweling, met een meer volwassen design als basis, erg goed maakt. Het geblokte vormenspel wordt eveneens vertaalt naar het interieur, dat een tikkeltje ruimer is, wat meer bergruimte kreeg en terwijl het nog steeds is opgetrokken uit harde plastics, wel meer appetijtelijk overkomt dan voorheen. En er zitten is geen straf, zeker niet nu de geluidsisolatie de decibels bij normale autostradesnelheden merkbaar beter onder controle houdt.

De Sandero Stepway heeft een erg riante bodemvrijheid van 20cm, wat betekent dat de term softroader geen dode letter hoeft te zijn. Toch is hij niet zwalperig of onvoorspelbaar. Een prestatiekoning is de 90pk en 220Nm sterke 1.5l diesel die hier aan een ondervraging wordt onderworpen natuurlijk niet. Hij kan evenwel probleemloos mee met het verkeer (11,8 tellen sprinttijd, 167km/u top) en is best zuinig (4,0l/100km gemiddeld, 105gr/CO2/km). Dat Dacia een dergelijk homogeen product dat niet eens gespeend is van enig rijplezier - integendeel - kan aanbieden mag dus nog steeds een half mirakel heten.

Geef commentaar
comments by Disqus