Opel Cascada 1.6 SIDI Turbo Conclusie

Opel Cascada 1.6 SIDI Turbo
Bekijk 25 foto's
Door: AUTO55 22-03-2013

Na de Astra Twin Top volgt de Cascada, Spaans voor 'waterval', die op zijn ophangingssystemen na niet met de Astra (GTC) vergeleken wil worden. Onterecht trouwens, want de wielbasis en ophanging zijn identiek aan die van de Astra GTC, terwijl z'n lengte van 4,7m gelijk is aan die van de Astra Break. De marketingjongens parkeren hem nu in het kamp van de BMW 3, Mercedes E en Audi A5, maar dan met een zachter prijsje. Niet meteen iets waar wij voor vallen.

De Cascada wordt enkel met canvasdak aan de man gebracht. In theorie zorgt dat voor een lager gewicht, maar deze telg weegt door een hoop extra verstevigingen en centimeters toch bijna 200kg meer dan de TwinTop die hij moet doen vergeten. Het dak schikt zich netjes onder de gordellijn. In dat geval wordt er met 100 liter gesnoeid in de bagagecapacteit en blijft er nog een aardige 280 liter over. Maar de beschikbare hoogte wordt dan tevens voor een groot gedeelte ingeperkt, waardoor je niet eender wat kan meesjouwen als je cabrio wil rijden. Er is weliswaar plaats voor vier in de auto zelf, maar de personen in kwestie houden het dan best rustig wat de bagage betreft. De achterbank is wel in twee gelijke delen neerklapbaar.

We proberen de gloednieuwe 1.6 turbobenzine die 170pk en maximaal 280Nm koppel via een manuele zesbak naar de voorwielen loodst. Op papier wordt er elke kilometer 148g CO2 uitgeblazen en kom je met 6,3l brandstof in theorie 100km ver. Het blok klimt lineair in toeren en laat het op geen enkel moment echt afweten. Dat geldt ook voor het weggedrag. De stijfgetrokken zonnebader stelt zich verrassend wendbaar op, en zijn specifieke Hiperstrut-voorophanging, waarbij de demping en stuurfuncties van elkaar gescheiden worden, bijt zich telkens stevig vast in het asfalt waardoor de Cascada snel en beheerst bochten bedwingt.

Hij is te koop vanaf € 24.990, of € 27.390 indien je de krachtbron van onze testwagen onder de motorkap verkiest. Dieselen kan ook, met een tweeliter onder de kap, vanaf € 28.690. Nog voor de zomer zal de Cascada ook met de 2.0 CDTI Biturbo (195pk) leverbaar zijn, met een prijskaartje van minstens € 32.790. Meer tekst, foto's en de technische fiche kan je hier raadplegen. Meer beeld is er in de fotospecial.

Geef commentaar
comments by Disqus