Audi RS6 Avant Conclusie

Audi RS6 Avant
Bekijk 34 foto's
Door: AUTO55 12-04-2013

De nieuwe Audi RS6 - enkel als Avant, de uwe vanaf € 110.100, met de eerste leveringen vanaf augustus - liet de dubbel aangeporde V10 uit de vorige editie achterwege en laat zich voortstuwen door een biturbomotor met 2 cilinders minder. Je kan er in theorie al eens een tankstation door overslaan. Hij verloor in de strijd ook bijna 100kg en 20pk ten opzichte van z'n voorganger, maar maakt dat laatste goed door 50 extra Newtonmeters ter beschikking te stellen. Vanuit stilstand spurt deze functionele en vierwielaangedreven beer in amper 3,9 tellen naar 100, om het (naargelang het vooropgestelde bedrag) pas bij 305km/u voor bekeken te houden. De standaardversie laat zich door de elektronica tot 250km/u begrenzen. Maar hij kan het ook rustig houden. In die mate dat de V8 zich amper laat horen als er weinig druk op de ketel zit. In dat geval draait de centrale op de helft van de cilinders. Eén van de truukjes om de dorst te drukken.

Zoals elke Audi RS pocht deze 6 met een koetswerkkit rondom om z'n surplus aan ambitie in de verf te zetten. Blikvangers zijn de prominente voorbumper, een aerodynamische achtervleugel en -diffuser (aan beide kanten geflankeerd door een knoert van een uitlaatpijp) en de brede wielkasten die de RS6 meteen met 6,1cm doen uitzetten. Daarin schuilen 20" wielen met banden 275/35 R 20. Een velgenmaatje groter is mogelijk, maar kost uiteraard weer extra. In de koffer past 565l, of 1.680l met de achterbank neer. Daarmee positioneert hij zich ruim onder de Mercedes E Break en net boven de BMW 5 Touring. De zitrij zelf biedt in principe plaats aan twee personen, een volwaardige achterbank kan je op de bestelbon aanvinken.

Voorin zit je ondergedompeld in een zweem van luxueuze zakelijkheid. Op de sportstoelen en enkele andere accenten na ben je je amper gewaar van het geweld onder de motorkap. Het onderaan afgeplatte stuurwiel hint naar meer, maar de drang om een circuit op te stuiven krijgen we sneller aan boord van een kleine Lotus Elise. Conclusie: de RS6 Avant is het gedroomde vervoermiddel om de hele familie, inclusief huisdieren en bagage, als de bliksem in veiligheid te brengen in geval van een nakende zondvloed. Of om in alle peis en vree persoonlijke snelheidsrecords te breken. Meer beeld is er in de fotospecial.

Geef commentaar
comments by Disqus