VW Golf GTI VII Performance Conclusie

VW Golf GTI VII Performance
Bekijk 22 foto's
Door: BV 08-05-2013

Het is van 1976 geleden dat VW voor de eerste keer de letters GTI op een Golf kleefde. Eerst op een model met beperkte oplage (want de marketingjongens geloofden niet dat er ruimte was voor een sportief model in het Golf-gamma), later op heuse serieversies. Er zijn er inmiddels meer dan een miljoen van verkocht.

Badend in het scherpere lijnenspel van de zevende Golf generatie, is ook deze nieuwe editie herkenbaar aan klassieke stijlelementen. Een rode op de neus, wat agressievere bumperschilden en aan de binnenzijde een goflbal bovenop de (handbediende) versnellingspook en geruite stof voor de zetels. Voldoende om de nostalgici bij een showroombezoek te doen watertanden, terwijl de heersende stijltrends doorsijpelen in details (als de koelsleuven in de voorbumper) die agressiever zijn dan ooit tevoren.

Kijken we naar het rijgedrag, dan is de GTI een kind van deze tijd. De elektronica laat zich niet uitrangeren en terwijl de hier geteste Performance-uitvoering aan z'n 10 extra pk's en geventileerde remmen rondom een vleugje extra snedigheid wint en het elektronisch gestuurde differentieel tussen de voorwielen de koets met meer overtuiging de bocht insleuren, zijn de sensaties versneden. Uit de cijfertjes van de ingenieurs blijkt dat dit de beste Golf GTI ooit is, maar adrenaline gaat er niet van stromen.

Efficiënt is de Golf VII met rode accenten wel. In de geteste versie gaat die naar 100 in 6,4 seconden, is een top van 248km/u mogelijk en blijft het verbruik toch beperkt tot 6,4l (DSG) of 149gr/km. In Duitsland is het model er vanaf € 28.350 (€ 29.475 voor GTI Performance). Bij ons wordt hij wat duurder, maar pakt hij ook uit met een betere uitrusting. Hem bekijken kan uiteraard in de fotospecial.

Geef commentaar
comments by Disqus