Lexus IS300h Exterieur

Lexus IS300h
Bekijk 28 foto's
Door: BV 08-06-2013

Het lijnenspel van de IS is gebaseerd op dat van de LF-CC concept car die afgelopen jaar op het Autosalon van Parijs in het voetlicht werd gereden. En de Japanners hebben bij de conversie naar seriemodel niet al te veel water bij de wijn gedaan. Het resultaat is dan ook best gewaagd. En drukker dan het Taksirplein na zonsondergang. Met een veelvoud van scherpe lijnen, opvallende hoeken, licht- en schaduwvlakken die allemaal om je aandacht vechten. De lichtunits en de grote grille zijn de grootste visuele relschoppers, maar dat had u ook zonder geschreven beschuldiging al in de gaten.

De druk gelijnde koets verhult deskundig de toename in centimeters, want die is er wel degelijk. De voetafdruk is nu 4,66 bij 1,81m groot. Dat vertegenwoordigt een toename in breedte van 10mm en in lengte van 80mm. 70mm daarvan vinden we overigens ook in de wielbasis terug, wat aan de binnenzijde betekent dat de IS weer helemaal mee kan, terwijl hij daar de jongste tijd (op vlak van plaatsaanbod) wat achterstand had opgelopen. De hoogte nam overigens ook nog eens met 5mm toe. De koets werd een stuk rigider (exacte cijfers gaf Lexus niet vrij) dan voorheen, onder andere door het gebruik van meer laspunten en laserlasnaden en de bevestiging van extra verstevigingsbeugels. Evenmin onbelangrijk is het feit dat de IS zich bijzonder aerodynamisch toont, ondanks z'n vele hoeken en kantjes. Voor een Cx van 0,25 is de wagenbodem bekleed en zelfs voorzien van vinnen voor een betere luchtgeleiding.

Geef commentaar
comments by Disqus