SsangYong Rodius Inleiding

SsangYong Rodius
Bekijk 24 foto's
Door: BV 29-08-2013

Zeggen dat de Rodius van de eerste generatie een beetje een reputatie heeft, is een understatement. Niet dat er veel geweten is over de betrouwbaarheid of rijeigenschappen van het model. Daarvoor zijn er onvoldoende verkocht. Maar dat z'n uiterlijk niet meteen was afgestemd op de Europese smaak, dat weten we met z'n allen. Met deze tweede gooi in dezelfde richting probeert SsangYong alvast beter te doen. Voor we ons daarover buigen, houden we even het gamma tegen het licht.

Er is slechts één motorversie, maar dat is nu wel een erg correct presterende tweelliter dieselcentrale die door het Koreaanse bedrijf in licentie wordt gebouwd en is ontwikkeld door het Italiaanse VM Motori. SsangYong houdt het op een gamma dat achtereenvolgens de versies Crystal, Quartz en Sapphire omvat. De instapper komt op amper € 21.990 en dat is met ruimte voor zeven inzittenden en een koets van 5,13m alvast vlijmscherp. Je kan ook bezwaarlijk spreken van een uitgeklede versie, want elektrisch bediende zijramen, klaptafeltjes, airco, mistlichten en een 2+2+3 zitopstelling zijn altijd present. Wil je echter een radio, 17-duimers, parkeersensoren... dan moet je € 4.000 extra op tafel leggen. En de topper, met onder meer elektrisch verstelbare zetels, leder in plaats van stof... tikt af op € 28.990. Net die versie die we voorgereden kregen.

De optielijst is kort en omvat niet alleen een automaat (met 5 versnellingen) die je voor € 2.000 extra krijgt, maar daar bovenop - voor exact hetzelfde bedrag - ook nog eens inschakelbare vierwielaandrijving. En we hebben niet het gewoon over het bijschakelen van twee extra wielen. Nee, de Rodius heeft dan zelfs een tussenbak met een terreinversnelling. Van een rariteit gesproken.

Geef commentaar
comments by Disqus