Dacia Duster 1.5 dCi 110 Conclusie

Dacia Duster 1.5 dCi 110 (+video)
Bekijk 16 foto's
Door: BV 13-11-2013

Lees de Auto55.be-test uit 2010 en je hebt meteen in de gaten dat de Dacia Duster van meet af aan in de smaak viel. Niet alleen bij deze redactie, maar ook de klanten wisten het model te smaken. In 2011 was één op twee in ons land verkochte Dacia's een Duster. Nu is er een opfrisbeurt, die het uiterlijk wat modieuzer maakt zonder grondige wijzigingen met zich mee te brengen. De voornaamste aanpassingen zijn echter onderhuids en aan de binnenzijde te vinden.

Een hoogteverstelling van het stuurwiel is nog steeds niet standaard en diepteverstelling is er helemaal niet, maar je mag je voortaan wel verheugen op een compleet nieuwe boordplank met meer opbergruimte, mooiere tellers en de extra uitrustingsmogelijkheden die we ook al op de andere recente modellen van het merk hebben teruggevonden. Een ingebouwd navigatiesysteem dat € 250 kost, bijvoorbeeld. Niet het beste, maar wel veruit het goedkoopste op de markt. En het interieur blijft net zo ruim en gerieflijk als voorheen. Leder op de stoelen van het hoogste uitrustingsniveau is overigens wel mooi, maar de stoffen exemplaren zitten beter.

Een nieuwe eenheid met motorophanging en schutbord zorgt er niet alleen voor dat de Duster de van Renault afkomstige 1.2l turbomotor met 125pk kan ontvangen; het komt ook de stevigheid ten goede. In de Sandero en Logan leverde die aanpassing een extra ster op in de EuroNCAP crashtests. ESP is voortaan ook standaard. Het geluidsniveau, en daarmee zijn we eigenlijk bij de belangrijkste observatie beland, werd eveneens sterk teruggedrongen. Bij autostradesnelheden is het gehalveerd.

Rijden doet de Duster, hier getest met de 110pk sterke 1.5 dCi dieselmotor, uitstekend. De prestaties moeten voor zowat iedereen volstaan, de ophanging filtert uitstekend zonder daarom te soepel te zijn en z'n hydraulische bekrachtiging is immuun voor de vele kwalen die elektrisch bekrachtigde auto's met zich meebrengen. De Duster rijdt dus beter dan heel wat SUV's die erop neerkijken. Materiaalkeuze, stijl en uitrusting zijn niet vergelijkbaar, maar dat is weer wat anders.

De prijs is overigens ook niet vergelijkbaar. Vooral niet als we de instapversie nemen. De Duster is er nog steeds vanaf € 11.990. De constructeur grijpt de facelift dus niet aan als excuus voor een prijsverhoging. De beter uitgeruste versies werden overigens wel wat duurder (tot € 600), maar die zijn voortaan ook beter uitgerust. Het eindrapport dan? Dat blijft ronduit uitstekend. Hoe de Duster er voortaan uitziet ontdek je in de fotospecial.

Geef commentaar
comments by Disqus