Renault Mégane RS Trophy 275 Inleiding

Bekijk 27 foto's
Door: AUTO55 06-10-2014

De Mégane RS was, in de categorie van de voorwielaandrijvers dan toch, lange tijd de onbetwiste koning van de Nordschleife. Tot de Leon Cupra 280 die titel afsnoepte. Maar Renault Sport bleef uiteraard niet bij de pakken neerzitten en reed drie maanden later een vernieuwde versie voor op het befaamde Duitse circuit. Eentje met 10pk extra, instelbare Öhlins-dempers, Michelin Pilot Sport-rubber en ontdaan van achterbank, radio, airco, geluidsisolatie en de achterste ruitenwisser. Van de tijd van de Seat werd nog eens vier tellen en een beetje afgesnoept en de Mégane mag zich sindsdien weer heer en meester van de aangehaalde omloop noemen.

Onze testwagen van vandaag is evenwel niet hetzelfde model als de Trophy-R die de nieuwe recordtijd liet optekenen. Van de opsomming hierboven blijft immers enkel het surplus aan vermogen overeind en in plaats van de Michelins werden Bridgestone Potenza's gemonteerd. Het exemplaar dat het Seat-record deed sneuvelen was overigens ook nog eens uitgerust met 35cm grote remmen en een lichtere batterij. Maar laat dat de pret niet teveel drukken, want uiteraard beschikt de hete hatchback die wij aan de tand voelen wél over het gegeerde cup-chassis met zelfblokkerend differentieel (een optie op de 'gewone' Mégane RS met 265pk, die ook nog steeds te bestellen valt), alsook over een titanium uitlaatsysteem van Akropovic met de eindpijp in carbon. Dat laatste item is lichter dan het standaard exemplaar en moet een sensationele soundtrack opleveren.

Prijzen

Een RS Trophy 275 kost zowaar € 7.450 meer dan de standaardversie met 265 paarden in stal. Reken dus op minstens € 37.950, en tel daar nog maar eens € 1.600 bij voor het Sirius geel dat het koetswerk van onze testwagen siert. En de Trophy-R zonder achterbank? Die maakt je € 45.750 afhandig. De oplage ervan is bepaald op 250 stuks en je kan 'm vanuit 20 landen bestellen.

Geef commentaar
comments by Disqus